A-B-C تیپ شخصیتی

کلمه تیپ از لغت یونانی توپوس، به معنای نقش یا اثر گرفته شده است و در روانشناسی به معنای خصوصیات ویژه جسمی و روانشناختی خاصی است که آدم‌ها را از هم متمایز می‌کند. تیپ‌های شخصیتی …

کلمه تیپ از لغت یونانی توپوس، به معنای نقش یا اثر گرفته شده است و در روانشناسی به معنای خصوصیات ویژه جسمی و روانشناختی خاصی است که آدم‌ها را از هم متمایز می‌کند.
تیپ‌های شخصیتی «A» و «B» در دهه ۱۹۵۰ مطرح شده اند. و بعدها تیپ شخصیتی به نام «C» هم مطرح شد. شخصیت تیپ« A» با ویژگی‌هایی نظیر پر انرژی بودن، پرخاشگری، تهاجم، جاه طلبی، سخت کوشی زیاد و تمایل به شرکت در فعالیت‌های رقابتی و عهده دار شدن مشاغلی که فشار زیاد به آنها می‌آورد مشخص شده است.اما کسانی که تیپ شخصیتی «B» دارند، به نظر می‌رسد روی دیگر سکه هستند. آنها آرام و صبورند. متعادل هستند، همه وقت خود را صرف کسب موفقیت‌های حرفه ای یا رقابت‌های اجتماعی نمی‌کنند، کار یکنواخت و پایدار دارند و دچار کمبود وقت و فرصت نیستند، آرام و شمرده حرف می‌زنند و خیلی طالب رقابت طلبی و جاه طلبی نیستند. وقتی یک شخصیت تیپ «A» به اتوبوس نمی‌رسد بسیار آشفته و عصبانی می‌شود، ولی وقتی یک شخصیت تیپ «B» به اتوبوس نمی‌رسد، آرام و خونسرد برخورد می‌کند و با خود می‌گوید « همیشه یک اتوبوس دیگر می‌رسد» .
معمولا ویژگی‌های تیپ «A» از زمانی که فرد ۳ یا ۴ ساله است شروع می‌شوند.اما شخصیت تیپ«س» چگونه است؟ اگر ظاهر فرد مثل تیپ «B» یعنی آرام و خونسرد و اما درون او سرشار از خشم و رقابت جویی، احساس فوریت زمانی و سایر خصوصیات تیپ «A» باشد، آنوقت مشخصات او تیپ«C» نام می‌گیرد. در واقع افراد تیپ «C» خشم شان را در درون خودشان می‌ریزند.مطالعات زیادی در ارتباط با خصوصیات تیپ «A» و بیماری‌های قلبی صورت گرفته است. این مطالعات نشان می‌دهند که تیپ «A» بیشتر در معرض بیماری کرونر قلبی قراردارند.علاوه بر اینکه چهار عامل اصلی افراد این تیپ یعنی پرخاشگر بودن، فوریت زمانی، رقابت طلب بودن و جاه طلب بودن آنها در معرض بیماری قلبی قرار می‌دهد، بلکه این افراد چون بیشتر رقابت طلب هستند و احساس فوریت زمانی می‌کنند، ممکن با شکست‌ها و درماندگی‌های بیشتری روبه رو شوند. اما می‌توان گفت مولفه کشنده این تیپ خصومت و خشم آنها است.
روان تحلیل گران معتقدند که جلوگیری از ابراز خشم، علت اصلی این شخصیت پر تنش است.افراد تیپ «A» و «B» واکنش‌های متفاوتی به درماندگی نشان می‌دهند.افراد تیپ «A» وقتی نمی‌توانند موقعیت را کنترل کنند و دچار درماندگی می‌شوند، واکنش اضطراری طولانی نشان می‌دهند، و این باعث سخت شدن عروق مغزی و دیگر رگهای بدن می‌شود. در مورد افراد شخصیتی تیپ «C» گفته می‌شود که بیشتر مستعد بیماری سرطان هستند، چون خشم خود را بسیار درون ریزی می‌کنند. به افراد شخصیت تیپ «C» توصیه می‌شود که از مهارت‌های ابراز وجود استفاده کنند و خشم خود را به صورت مناسب و کنترل شده ابراز کنند و آرام و قاطعانه از حقوق خود دفاع کنند .

نویسنده : آذر نادی