تـاول‌های سـوخـتـگی را نـتـرکانید

سوختگی به دلیل مواجهه با مایعات یا اجسام داغ‌تر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد، اسید یا قلیا، آفتاب یا جریان الکتریسیته ایجاد می‌شود. اغلب سوختگی‌های جزئی در منزل قابل‌درمان هستند... …

سوختگی به دلیل مواجهه با مایعات یا اجسام داغ‌تر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد، اسید یا قلیا، آفتاب یا جریان الکتریسیته ایجاد می‌شود. اغلب سوختگی‌های جزئی در منزل قابل‌درمان هستند...
اگر شما هم دچار سوختگی شده‌اید، اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که با آب‌ سرد پوستتان را خنک کنید، سپس بهتر است از ژل آلوئه?ورا یا پماد بی‌حس‌کننده استفاده کنید. اگر سوختگی زیاد بود، باید فورا نزد پزشک بروید تا اقدام‌های تخصصی لازم انجام شوند.
در شرایط اضطراری زیر باید فورا اورژانس را خبر کنید: سوختگی که سطح وسیعی از دست‌ها، پاها یا صورت یا سطح یک مفصل بزرگ را فرا گرفته باشد، سوختگی درجه دو به وسعت بیشتر از اندازه یک کف دست، سوختگی درجه ۳ یا ۴، مشکل در تنفس یا سوختگی مجاری تنفسی، استنشاق دود یا ایجاد ضعف، بی‌حالی یا درد غیرقابل‌کنترل به‌دنبال سوختگی. یادآوری می‌کنم که سوختگی درجه دو معمولا با تاول همراه است؛ البته گاهی به‌دنبال سوختگی درجه یک نیز تاول ایجاد می‌شود. اما در سوختگی‌های عمیق و خیلی سطحی، محل آسیب تاول نمی‌زند. یادتان باشد هرگز تاول‌ها را از بین نبرید. زیرا تاول و مایع درون آن مانند یک پانسمان عمل می‌کند. پس از سپری‌شدن مرحله حاد سوختگی، در صورتی که زخم خشک است، می‌توانید از ژل آلوئه?ورا استفاده کنید اما اگر زخم ایجادشده ترشح دارد، بهتر است از پانسمان‌های نیمه‌تراوا که توسط پزشک تجویز می‌شود، کمک بگیرید. نکته دیگر اینکه اگر در اثر سوختگی پوستتان تاول زد، سعی کنید مقدار کافی آب بنوشید و در صورت لزوم منابع سدیم بدنتان را تامین کنید. اگر دیابت دارید و پوستتان تاول زده، حتما باید زیر نظر پزشک باشید.
لازم به یادآوری است که بافت مرده و دلمه ناشی از سوختگی مانع ترمیم زخم می‌شوند اما با مصرف پماد و شستشوی مکرر در صورتی که سوختگی سطحی باشد، دلمه و بافت مرده از بین می‌روند و بهبود صورت می‌گیرد بنابراین اگر بافت مرده یا دلمه روی زخم پایدار ماند باید به پزشک مراجعه کنید.
در پایان متذکر می‌شوم برای پیشگیری از ماندگاری اسکار روش شناخته شده یا درمان دارویی و موضعی نداریم. احتمال ماندن یا نماندن جای سوختگی هم به شدت سوختگی، عامل ایجادکننده سوختگی و محل سوختگی بستگی دارد. مثلا پوست پشت دست‌ها، بازوها و قفسه سینه به مراتب حساس‌ترند اما با مراقبت صحیح تا حد زیادی می‌توان احتمال ماندن جای سوختگی را کاهش داد.
همیشه نکات ایمنی و پیشگیری را رعایت کنید تا وقت و هزینه خود را صرف درمان اسکارهای ناشی از سهل‌انگاری نکنید.

دکتر محمد شیزرپور
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پوست‌و‌جذام