آزمایش قبل از ازدواج مطمئن ترین راه پیشگیری از تالاسمی

هر سال به مناسبت روز جهانی تالاسمی بیشتر رسانه ها و مطبوعات به ابعاد مختلف این بیماری، مشکلاتی که افراد مبتلا با آن دست به گریبان هستند و راه های پیشگیری می پردازند و تلاش می …

هر سال به مناسبت روز جهانی تالاسمی بیشتر رسانه ها و مطبوعات به ابعاد مختلف این بیماری، مشکلاتی که افراد مبتلا با آن دست به گریبان هستند و راه های پیشگیری می پردازند و تلاش می کنند اطلاعات و آگاهی عموم مردم را در این باره افزایش دهند. پیشگیری از این بیماری -که درمان آن پرهزینه است و تا پایان عمر ادامه می یابد- بسیار ساده و ارزان است، با این حال طبق اعلام مسئولان بخش غربالگری تالاسمی سالانه حدود ۳۰۰ بیمار تالاسمی در کشور به دنیا می آیند.
این در حالی است که با اولویت دادن به آزمایش قبل از ازدواج می توان از آمار مبتلایان به تالاسمی کاست. مطالعه این مطلب را برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری به شما توصیه می کنیم.
بیماری تالاسمی، یک بیماری ارثی است که از طریق والدین به فرزندان منتقل می شود. ماهیت بیماری، کم خونی است و طی آن بیمار تا آخر عمر به تزریق خون نیاز پیدا می کند. تالاسمی به دو نوع عمده خفیف (مینور) و شدید (ماژور) تقسیم می شود. فرد مبتلا به تالاسمی مینور زندگی عادی دارد و افراد بسیاری هستند که به این نوع از تالاسمی مبتلا می باشند بدون این که اطلاع داشته باشند.
بهمن عزیزپور مسئول روابط عمومی انجمن تالاسمی ایران با بیان این مقدمه به خراسان می گوید: بسیاری از افراد در هنگام ازدواج و آزمایش های قبل از آن متوجه بیماری خود می شوند و مهم این است که این افراد با فردی که تالاسمی خفیف دارد و ناقل است ازدواج نکنند تا فرزندشان مبتلا به تالاسمی شدید نشود. مبتلایان به تالاسمی شدید (ماژور) از بدو تولد تا پایان عمر نیاز به درمان دارند در صورتی که مبتلایان به تالاسمی خفیف می توانند زندگی عادی داشته باشند. درمان های اصلی این بیماری شامل تزریق خون و داروهای دفع آهن است که باید حتما مصرف کنند.
داروهای دفع آهن از ضروری ترین داروهای بیماران مبتلا به تالاسمی است زیرا در صورتی که آهن اضافه در بدنشان جمع شود، این امر به بافت قلب، کبد و اندام های حیاتی دیگر بدن آسیب وارد می کند. در برخی موارد مبتلایان به تالاسمی به بیماری های جانبی دیگر مثل دیابت و عوارض قلبی دچار می شوند که درمان های مخصوص خود را می طلبد.
عزیزپور با اشاره به وجود ۲۰ هزار مبتلا به تالاسمی نیازمند به درمان در کشور تصریح می کند: توجه به نیازهای اساسی و ضروری مبتلایان به تالاسمی در روز جهانی تالاسمی که در کشور ما هم برگزار می شود، باعث می شود بخشی از مشکلات و چالش های این بیماران مطرح و دیده شود اما متاسفانه همه چیز به همین یک روز خلاصه می شود و تا سال آینده کسی از بیماران تالاسمی خبر نمی گیرد. در صورتی که مبتلایان سال ها با بیماری و مشکلات جدی آن دست و پنجه نرم می کنند و به توجه جدی تر و بیشتری نیاز دارند.
تهیه دارو، تزریق خون به موقع و هزینه های سنگین درمانی بیشتر مبتلایان را رنج می دهد؛ این در حالی است که بحث دارو و درمان در بیماران تالاسمی، بحث مرگ و زندگی است زیرا اگر درمان به موقع انجام نشود، این امر به مرگ بیمار می انجامد.
وی درباره درمان کامل بیماری توضیح می دهد: کامل ترین درمان برای مبتلایان به تالاسمی ماژور، پیوند مغز استخوان است که در حال حاضر در تهران انجام می شود. بیماران با انجام این جراحی می توانند از رنج بیماری برای همیشه رهایی پیدا کنند البته این درمان با محدودیت هایی مواجه است از جمله این که سن بیمار باید کم باشد و بیماری جانبی نداشته باشد.
عزیزپور بهترین راه پیشگیری از بروز بیماری را آزمایش به هنگام ازدواج می داند و می گوید: یکی از آزمایش های اجباری پس از سال ۷۶ به هنگام ازدواج، آزمایش تالاسمی است که طی آن به ۲ فردی که تالاسمی مینور دارند توصیه می شود ازدواج نکنند تا از تولد فرزند تالاسمی ماژور پیشگیری شود. البته ازدواج این ۲ نفر منع قانونی ندارد اما توصیه می شود در صورت ازدواج و باردار شدن، تحت نظر پزشک باشند.
یک کودک مبتلا به تالاسمی ماژور از زمان تولد می تواند به عضویت انجمن تالاسمی ایران درآید و کارت عضویت بگیرد.
تمام مراحل درمانی با کارت عضویت قابل انجام است. معرفی مرکز درمانی، تخفیف شهریه، خدمات بیمه ای، معرفی نامه برای دریافت وام بانکی، برگزاری کارگاه ها و سمینارهای آموزشی، اطلاع رسانی و آگاهی دادن به عموم مردم درباره پیشگیری و آشنایی با این بیماری از دیگر خدماتی است که انجمن تالاسمی به اعضای خود ارائه می دهد.