دانستنیهائی درباره ایرباس ۳۸۰

توسعه این هواپیما که عمدتا یک شاهکار طراحی و مهندسی تلقی می شود بیش از یک دهه طول کشید. برای مصرف کنندگان، این هواپیما آینده مسافرت هوایی یا دست کم چشم انداز مورد نظر ایرباس …

توسعه این هواپیما که عمدتا یک شاهکار طراحی و مهندسی تلقی می شود بیش از یک دهه طول کشید. برای مصرف کنندگان، این هواپیما آینده مسافرت هوایی یا دست کم چشم انداز مورد نظر ایرباس را ترسیم می کند.
برای ایرباس، این گام تثبیت کننده موقعیت این شرکت به عنوان بزرگترین سازنده هواپیماهای غیرنظامی در جهان است.
بزرگترین هواپیمای مسافربری ای ۳۸۰ که قرار است در سال ۲۰۰۶ فعال شود به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان جانشین بوئینگ ۷۴۷ خواهد شد.
نوئل فورگیرد، مدیر کل شرکت ایرباس، در کنار مدیران چهار شرکت دیگر از کشورهای بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و آلمان که از این پروژه حمایت کرده اند در این مراسم شرکت کرد.
ایرباس ای ۳۸۰ یک پنجم ایرباس در تصاحب شرکت "BAE Systems" از بریتانیاست. ۸۰ درصد بقیه را EADS (شرکت هوانوردی هوایی و فضایی اروپایی) کنترل می کند که ای ۳۸۰ مهمترین پروژه آن بوده است.
مدیران شرکت هایی که تاکنون ای ۳۸۰ را سفارش داده اند نیز در این مراسم حاضر شدند. تاکنون ۱۲۹ فروند از این هواپیماها فروخته شده است.
● یارانه های جنجال آفرین
تونی بلر نخست وزیر بریتانیا، ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه، خوزه لوئیس زاپاترو نخست وزیر اسپانیا و گرهارد شرودر صدر اعظم آلمان جملگی در این مراسم شرکت کردند.
خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا نیز قرار بود در آن شرکت کند.
حضور سیاستمداران در این مراسم فقط جنبه تشریفاتی نداشت. ای ۳۸۰ بدون کمک های دولتی احتمالا هرگز ساخته نمی شد.
در سال های اخیر میلیاردها یورو به صورت وام های کمکی، با شرایط آسان بازپرداخت، در اختیار ایرباس گذاشته شده است تا به توسعه این هواپیما کمک شود.
این عمل آمریکا را که شرکت عظیم هواپیماسازی بوئینگ در آن مستقر است خشمگین کرد.
● ایرباس ای ۳۸۰
آمریکا تا هفته قبل تهدید می کرد در مورد آنچه یارانه های غیرقانونی می خواند از اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد برد. اتحادیه اروپا در مقابل ادعا می کرد که دولت آمریکا نیز به بوئینگ یارانه غیرقانونی می پردازد.
اما در پایان، دو طرف با انجام مذاکرات دوجانبه موافقت کرده و دست از تهدید یکدیگر برداشتند.
● گنجایش حمل ۸۴۰ نفر
ای ۳۸۰ یک هواپیمای بزرگ و در واقع عظیم الجثه است.
اکنون ماه هاست که سر و صدای زیادی در رسانه ها درباره طول بال های آن که به بلندی یک زمین فوتبال است برپا شده است. این را همه می دانند.
اما کمتر توجه شده است که طول این هواپیما به اندازه طول دو نهنگ آبی است، موجودی که کمتر کسی آن را دیده است، اما به هرحال منظور روشن است.
اما مهم ترین نکته در مورد این هواپیمای غول پیکر این است که گنجایش ۸۴۰ مسافر را دارد. البته آرایش متعارف تر صندلی ها با یک "فرست کلاس" و "بیزینس کلاس" بزرگتر تعداد مسافران را به ۵۵۵ نفر کاهش خواهد داد.
ایرباس اصرار می ورزد که این میزان گنجایش برای همیشه بازار پرواز در مسافت های طولانی را منقلب خواهد کرد.
اما حتی اگر ادعای ایرباس درست هم باشد هیچ تضمیمی وجود ندارد که این شرکت بتواند ۱۲ میلیارد دلاری را که در ای ۳۸۰ سرمایه گذاری کرده است به سود بدل کند.
نگرانی های مالی مشابهی ممکن است در ذهن آن دسته از شرکت های هواپیمایی که ای ۳۸۰ را سفارش داده اند وجود داشته باشد.
این نگرانی جدی نیز وجود دارد که خطوط هواپیمایی به جای استفاده از آن به عنوان یک هواپیمای متجمل برای فراهم کردن آسایش بیشتر برای مسافران، ای ۳۸۰ را به یک اتوبوس هوایی برای جابجایی انبوه مسافران صرفه جویی مالی به کار گیرند.

نیما یافت آبادی