نکاتی راجع به کودکان دیابتی

چرا بچه های دیابتی باید ورزش کنند؟ یکی از مواردی که در روش زندگی افراد دیابتی باید گنجانده شود، ورزش و افزایش فعالیت‌های روزانه است البته با زندگی امروزی خیلی نمی‌توان از …

چرا بچه های دیابتی باید ورزش کنند؟
یکی از مواردی که در روش زندگی افراد دیابتی باید گنجانده شود، ورزش و افزایش فعالیت‌های روزانه است البته با زندگی امروزی خیلی نمی‌توان از بیمار دیابتی انتظار داشت به‌راحتی ورزش را به برنامه زندگی‌اش اضافه کند. زندگی امروزی ماشینی شده است و مثلا برای تغییر کانال تلویزیون که تا ۲۰، ۳۰ سال قبل باید فرد بلند می‌شد و می‌رفت جلوی تلویزیون، امروز دستگاه کنترل از راه دوری ساخته شده که باعث می‌شود همان تحرک اندک هم انجام نشود یا بچه‌ها به جای بازی و فعالیت در حیاط، به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند.
اگرچه ورزش در تمام افراد باعث سلامت می‌شود، اما فواید آن در افراد دیابتی به مراتب بیشتر است. ثابت شده اثر ورزش روی قندخون دقیقا مشابه انسولین است. به این ترتیب که ورزش هم مانند انسولین باعث وارد شدن گلوکز به سلول‌های عضلانی بدن می‌شود و میزان قند خون را کم می‌کند. از طرفی اثر هر بار ورزش کردن تا حدود ۲۴ ساعت روی قند خون می‌ماند.
حتی ثابت شده ورزش در پیشگیری از ابتلا به دیابت هم تاثیر دارد. در تحقیقات گسترده‌ای در بیست و چند مرکز تحقیقاتی آمریکا، دانشمندان عده‌ای از افراد دارای شرایط پرخطر برای ابتلا به دیابت را که هنوز دیابتی نشده بودند، به دو گروه تقسیم کردند. برای یک گروه پیشاپیش متفورمین تجویز کردند و برای گروه دیگر هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه ورزش.
آنها دریافتند متفورمین حدود ۳۰ درصد و ورزش حدود ۵۰ درصد از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند بنابراین ورزش یکی از پایه‌های پیشگیری از دیابت در افرادی است که احتمال ابتلا به دیابت در آنها بیشتر از دیگران است.