شگفتی‌های بدن طوطی‌ها

طوطی‌ها گروهی از پرندگان هستند که مردم علاقه زیادی به آنها دارند. این گروه از پرندگان توانایی منحصر به فردی در یادگیری دارند. طوطی‌های کاکل سفید، طوطیان دم‌بلند ساکن آمریکای …

طوطی‌ها گروهی از پرندگان هستند که مردم علاقه زیادی به آنها دارند. این گروه از پرندگان توانایی منحصر به فردی در یادگیری دارند. طوطی‌های کاکل سفید، طوطیان دم‌بلند ساکن آمریکای جنوبی و طوطی‌های کوچک سبزرنگ دم‌‌دراز از انواع مختلف پرندگانی هستند که به این گروه تعلق دارند.
داشتن سر بزرگ، گردن کوتاه، منقار قلاب مانند و توانایی بالارفتن از درخت از جمله ویژگی‌های مشترک در میان انواع مختلف طوطی‌هاست، اما این پرندگان دوست‌داشتنی ویژگی‌های شگفت‌انگیزی دارند، به عنوان مثال پرهایی رنگارنگ و زیبا دارند. طوطی‌ از منقارش برای تغذیه و پریدن از روی شاخه درختان استفاده می‌کند. در حقیقت منقار آنها، توانایی پاهایش برای بالا رفتن از تنه درختان را افزایش می‌دهد. شکل منقار طوطی به گونه‌ای است که موجب افزایش توانایی این پرنده برای بریدن و شکستن میوه‌ها و دانه‌هایی می‌شود که از آنها تغذیه می‌کند؛ میوه‌هایی مانند گردو، فندق و بادام‌زمینی که پوسته سفت و محکمی دارند از میوه‌های مورد علاقه این پرنده است، اما طوطی‌هایی که جثه یا اندام کوچک‌تری دارند، ترجیح می‌دهند به کمک پرزهای بسیار ریز روی زبانشان از شهد میوه‌ها و گرده گل‌ها تغذیه کنند.
آنچه موجب محبوبیت این پرنده در میان انسان‌ها شده، توانایی در تقلید صدای انسان است. اگرچه طوطی‌ها از یک زبان اختصاصی برای صحبت کردن با همدیگر استفاده نمی‌کنند، اما تقلیدکنندگان قابلی هستند و از حافظه‌شان برای تقلید از صداها استفاده می‌کنند. بررسی‌های انجام شده روی این پرندگان نشان داده است در شرایطی که طوطی‌ها بشدت احساس گرسنگی می‌کنند یا متوجه حضور فردی ناشناس می‌شوند، بهتر می‌توانند از توانایی‌هایشان برای تقلید از صداهای مختلفی که می‌شنوند، استفاده کنند.
در طوطی‌ها ۲ تا از انگشتان پا به طرف جلو و ۲ انگشت دیگر به طرف عقب خم شده است. این ویژگی حرکت و ایستادن آنها روی شاخه درختان را تسهیل می‌کند. طوطی‌، پرهای درخشنده و زیبایی دارد. پرهای سبزرنگی که بخش وسیعی از بدن آن را می‌پوشاند، این امکان را فراهم می‌کند تا طوطی بتواند به آسانی خود را میان برگ‌های درختان مخفی کند. علاوه بر این، پرهایی به رنگ‌های آبی، زرد و قرمز نیز روی بدن این پرنده به چشم می‌خورد که زیبایی ظاهری آنها را دوچندان می‌کند. این گروه از پرندگان، بال‌هایی کوتاه و مدور دارند که هنگام پرواز در میان شاخ و برگ درختان هیچ محدودیتی برای آنها ایجاد نمی‌کند. دارکوب‌ها، توکان‌ها و تروگن‌ها یا مرغان رنگارنگ نیز از جمله پرندگان زیبایی هستند که از نظر رنگ پرها و شکل پاهایشان شبیه طوطی‌ها هستند. دارکوب‌ها پرندگان درختی هستند که در تنه درختان سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنند تا لانه‌ای برای خودشان بسازند و از حشرات چوب‌خوار تغذیه کنند. آنها قدرت شنوایی بالایی دارند و به کمک آن جایگاه حشرات چوب‌خوار را در تنه درختان شناسایی و به دنبال آنها تنه درخت را سوراخ می‌کنند. تروگن‌ها یا مرغان رنگارنگ هم از جمله پرندگان درختی هستند. توکان‌ها اغلب ساکن جنگل‌های جنوب آمریکا هستند و از میوه درختان تغذیه می‌کنند. به ‌رغم شباهت‌های ظاهری، این پرندگان متعلق به گروه‌های دیگری هستند.

مترجم: فرانک فراهانی‌جم
منبع: britanica