پیش‌بینی حمله قلبی با یک آزمایش ساده

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، امروزه بیماری‌های قلبی ـ عروقی اولین دلیل مرگ در بسیاری از کشورهای جهان است و سالانه حدود ۱۸۰ هزار نفر در جهان از حملات قلبی، جان خود را از …

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، امروزه بیماری‌های قلبی ـ عروقی اولین دلیل مرگ در بسیاری از کشورهای جهان است و سالانه حدود ۱۸۰ هزار نفر در جهان از حملات قلبی، جان خود را از دست می‌دهند. تنها در آمریکا طی چند سال اخیر تعداد کسانی که قربانی حمله قلبی شده‌اند ۸۰۰ هزار نفر بوده است. از این رو بهترین راه جلوگیری از آن، تشخیص بموقع و رساندن سریع بیمار قبل از بروز حمله قلبی، به مراکز درمانی است.
محققان آمریکایی بتازگی پس از بررسی‌های فراوان توانسته‌اند در نتایج آزمایش خون، علائمی را بیابند که بروز حمله قلبی را طی چند هفته پیش از وقوع آن در بدن بیمار نشان می‌دهد.
از این رو محققان بیمارستانی در سن‌دیه‌گو ۵۰ بیمار اورژانسی را که در خطر ابتلا به حمله قلبی قرار داشتند زیر نظر قرار داده و مشاهده کردند این افراد، ناهنجاری‌هایی را در سلول‌های خونی‌شان نشان می‌دهند. این نارسایی‌ها در سلول‌های دیواره داخلی بافت قلب و عروق به نام آندوتلیال وجود دارند که در قربانیان حمله‌های قلبی به طور غیرطبیعی بزرگ و ضخیم و در اغلب موارد دو هسته‌ای می‌شوند.
هم‌اکنون محققان می‌توانند با یک آزمایش خون، این نوع ناهنجاری در سلول‌های مورد نظر را در بیمارانی که در معرض خطر حمله قلبی هستند، تشخیص دهند.
دکتر راگوا گالاپودی می‌گوید: البته توانایی تشخیص یک حمله قلبی ناگهانی از مدت‌ها پیش توسط دکتر اریک توپل زیر نظر قرار داشت و امید است بتوانیم با این دانش تکمیلی ظرف یک تا ۲ سال آینده از آن برای همه افراد استفاده کنیم و به این منظور تحقیقات گسترده‌تری در این زمینه در حال انجام است.
دکتر ولیسبرگ مدیر این تحقیقات می‌افزاید: هدف این آزمایش، درمان بیمارانی است که در معرض ابتلا به حمله قلبی یا در خطر ابتلا به آن در هفته‌های بعد هستند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها بیمارانی که در معرض یک حمله قلبی هستند، این حالت غیرعادی را در سلول‌های دیواره قلبشان نشان می‌دهند، اما در این میان درک ۲ نکته حائز اهمیت است؛ اول این‌که این ناهنجاری سلولی چقدر پیش از وقوع یک حمله قلبی صورت می‌پذیرد و دوم این‌که آیا این نوع از ناهنجاری سلول‌های قلبی تنها پیش از بروز حملات قلبی در بدن اتفاق می‌افتد یا در بیماری‌های دیگر نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
دانشمندان معتقدند پس از پی بردن به این نتایج، تنها با انجام یک آزمایش خون می‌توانند از بروز بسیاری از حملات قلبی جلوگیری کنند. از این رو این کشف می‌تواند تاثیر قابل توجهی در درمان بموقع این نوع حملات و در نتیجه پیشگیری از مرگ ناشی از آن داشته باشد.

مترجم: ستاره حمیدیان
منبع: Mediste