روستای زید

اگر تصمیم گرفتید یک آخر هفته سرسبز و خنک را در یک روستای دنج و دیدنی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم سری به روستای زید از توابع ایلام بزنید. روستایی که با آثار تاریخی متعددش و انبارهای …

اگر تصمیم گرفتید یک آخر هفته سرسبز و خنک را در یک روستای دنج و دیدنی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم سری به روستای زید از توابع ایلام بزنید. روستایی که با آثار تاریخی متعددش و انبارهای تاریخی گندم در دل صخره‌های بزرگ، یکی از این دیدنی‌ترین روستاهای غربی کشور به حساب می‌آید.
این روستا در بین راه ایلام به دره شهر، در ۲۵ کیلومتری شهر دره‌شهر قرار دارد و مهم‌ترین ویژگی آن، دره‌های بزرگ و شگفت انگیزی است که در آنها صخره‌هایی برای انبار و ذخیره گندم ساخته شده است. این انبارها طوری طراحی شده‌اند که گندم‌ها را تا سه سال به خوبی نگه دارند بدون آنکه فاسد شده و از بین بروند.
تعداد این انبارها در روستا به ۳۰ عدد می‌رسد و ایلامی‌ها اگرچه همیشه از ساخت این انبارها استقبال کرده‌اند اما اوج ساخت و ساز و کاربرد این انبارها به دوران اسلامی به خصوص صفویه و قاجاریه برمی گردد. در سال ۱۳۲۰ که در ایران قحطی رخ داده بود، انبارهای بیشتری ساخته شد چون همزمان با بیشتر شدن قحطی، دزدی و راهزنی هم بیشتر شده بود.