نارسایی کلیه‌ها چگونه رخ می دهد؟

● نشانه‌های نارسایی کلیه‌ها چیست؟ کلیه‌ها در بدن وظایف بسیاری از جمله تصفیه مواد زائد از بدن، تنظیم آب و الکترولیت بدن و دخالت در ساختمان خون و استخوان‌ها را دارند که با نارسایی …

● نشانه‌های نارسایی کلیه‌ها چیست؟
کلیه‌ها در بدن وظایف بسیاری از جمله تصفیه مواد زائد از بدن، تنظیم آب و الکترولیت بدن و دخالت در ساختمان خون و استخوان‌ها را دارند که با نارسایی کلیه‌ها این سیستم‌ها مختل می‌شود.
نشانه‌های نارسایی کلیه به طور تدریجی اتفاق می‌افتد؛ کم‌خونی مزمن که بتدریج ایجاد می‌شود یا خون دماغ شدن و به هم ریختن سیستم انعقاد خون از علائم نارسایی کلیه است.
ممکن است شخصی با شکستگی عضوی از بدن به پزشک مراجعه کند یا فردی با فشارخون بالا یا ورم صورت یا اندام‌ها یا به دلیل حجم و تکرر ادرار در شب و افزایش آن مراجعه کند؛ همه اینها می‌تواند از عوامل نارسایی کلیه باشد.
برای پیشگیری از نارسایی کلیه؛ باید نشانه‌هایی را بشناسیم. علائم با یک آزمایش ساده اوره یا کراتینین قندخون و سونوگرافی ساده تشخیص داده می‌شود.
امروزه بیماری قند بیشترین عامل نارسایی کلیه را تشکیل می‌دهد بنابراین در تشخیص بیماری قند باید توجه ویژه‌ای داشته باشید.
مهم‌ترین عوامل پیشگیری از نارسایی کلیه به داشتن روش مناسب زندگی وابسته است. پرخوری، کم‌خوری،‌ کم‌تحرکی در کنار عوامل ارثی می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.
همچنین با نوشیدن آب زیاد و تشخیص بموقع با مراجعه به پزشک متخصص می‌توان از این بیماری خطرناک پیشگیری کرد.

دکتر سیم‌فروش
فوق‌تخصص کودکان اورولوژی
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی