دلیل یبوست پس از سزارین

بعضی از خانم‌ها بعد از زایمان دچار یبوست می‌شوند و این عارضه در خانم‌هایی که به روش سزارین وضع حمل می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. در هر نوع عمل جراحی‌ای که حفره شکم باز می‌شود، …

بعضی از خانم‌ها بعد از زایمان دچار یبوست می‌شوند و این عارضه در خانم‌هایی که به روش سزارین وضع حمل می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. در هر نوع عمل جراحی‌ای که حفره شکم باز می‌شود، امکان ایجاد نفخ شکم و کاهش حرکات روده‌ وجود دارد...
مادری که دچار این مشکل‌ها شده در چند روز اول پس از عمل جراحی در سمت راست شکم، درست زیر ناحیه کبد، احساس درد می‌کند. معمولا بیمارانی که دچار این ناراحتی و درد می‌شوند، از بیمارستان مرخص نمی‌شوند تا تحت مراقبت باشند.
در برخی موارد به درخواست پزشک روغن‌های معدنی تجویز می‌شود. مصرف حدود یک تا دو قاشق‌ سرخالی از آنها به مدت ۲ روز کافی است. این روغن‌ها از طریق بدن جذب نمی‌شوند اما از دستگاه گوارش عبور و هوا را خارج می‌کنند بنابراین مصرف روغن‌های معدنی اثری در شیردهی نخواهد داشت.
در مواردی هم دیده شده تنقیه با آب برای مادر انجام می‌شود تا با این کار گاز اضافه‌ بیرون بیاید این عمل ناراحت‌کننده و دردناک است اما اگر پزشک صلاح بداند، بهتر است انجام شود. اگر محل جراحی سزارین خیلی دردناک نیست و پزشک اجازه تحرک می‌دهد، لازم است، خانمی که زایمان کرده از تخت بیرون بیاید و راه برود زیرا ‌نداشتن ‌تحرک پس از زایمان می‌تواند مشکل یبوست را تشدید کند. به‌خصوص اینکه در مواردی برای کاهش درد داروهای مسکن حاوی موادمخدر هم تجویز می‌شود که این عامل هم در به‌وجود آمدن یبوست نقش دارد.
تغییر رژیم‌غذایی، مصرف روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب، مصرف غذاهای مغذی حاوی فیبر، میوه و سبزی‌های فاقد نشاسته مثل انجیر، خرما، آلو و کلم‌بروکلی نیز بسیار موثر است و می‌تواند یبوست را از بین ببرد. خانم‌هایی که بعد از سزارین سعی می‌کنند در رختخواب بمانند باید به این نکته توجه کنند که یبوست در کمین آنهاست و اگر دچار یبوست شوند، ترس از درد و اکراه از دفع مدفوع می‌تواند شرایط زخم و بخیه‌های آنها را بدتر کند.
اگر تازه زایمان کرده‌اید، بهتر است با قدم‌زدن در خانه شروع کنید و در صورت تمایل به قدم‌زدن در محیط بیرون از منزل، حتما یک نفر را همراه ببرید چون در صورت وقوع هر وضعیت ناراحت‌کننده، گیجی یا خستگی به کمک او نیاز خواهید داشت. هر چه فعالیت و انجام ورزش‌های سبک را طبق نظر پزشکتان زودتر آغاز کنید، بیشتر به سلامت جسم و ذهن خود اهمیت داده‌اید.

مهراندخت نکاوند
کارشناس ارشد مامایی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی