شش نکته برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران

برقراری ارتباط با دیگران، یک نوع هنر است و این هنر قابل یادگیری است؛ یعنی همان طور که خیلی از رفتارها را با مشاهده رفتار دیگران و تمرین و تکرار آموخته‏ایم مهارت‌های ارتباطی …

برقراری ارتباط با دیگران، یک نوع هنر است و این هنر قابل یادگیری است؛ یعنی همان طور که خیلی از رفتارها را با مشاهده رفتار دیگران و تمرین و تکرار آموخته‏ایم مهارت‌های ارتباطی را نیز باید بیاموزیم و با تمرین و تکرار آنها را به عادت و ملکه ذهن‌مان تبدیل کنیم. آیا شما در سال‌های اول کودکی، مثل الان می‏توانستید به راحتی غذا بخورید، لباس‏های خود را بپوشید، رانندگی کنید، مقصود خود را روی کاغذ بیاورید و بنویسید و...؟ قطعا نه اما حالا همه این مهارت‌ها را به راحتی و بدون اضطراب انجام می‏دهید؛ بر این اساس می‏توانید مهارت‌های ارتباطی را نیز یاد بگیرید. از همین الان یادگیری این مهارت را آغاز کنید.
برای موفقیت در این کار با دقت به راهکارهای زیر عمل کنید:
۱ـ نخستین گام برای ایجاد ارتباط با دیگران، «جرات‌ورزی» است؛ یعنی، بدون ترس و با جرات، باب سخن را با دیگران باز کنید. البته ابتدا کمی دشوار است مانند کسی که می‏خواهد وارد استخر آب شود ولی کمی از سردی آب دلهره دارد. اما وقتی داخل آب رفت، به تدریج احساس می‏کند نگرانی او یک امر واقعی نبوده و آب نه‌تنها ترس ندارد بلکه شنا کردن در آن، بسیار فرح‌بخش و لذت‏آور است.
۲ـ در گام دوم کلمات «سلام و احوالپرسی» را بر زبان جاری کنید.
۳ـ هنگام سلام کردن، بکوشید با نگاه محبت‏آمیز، انرژی مثبت و رابطه محبتی با طرف مقابل برقرار کنید.
۴ـ با مشاهده رفتار و گفتار دیگران، بکوشید از تجربیات و مهارت‌های دیگران الگوبرداری کرده و از آنها استفاده کنید. البته الگوبرداری نباید منجر به تقلید کورکورانه از دیگران شود. به عبارت دیگر مهارت و فن را بیاموزید؛ خودتان آن را اجرا کنید.
۵ـ جملات زیبایی که برای ایجاد ارتباط مناسب است، یادداشت و آنها را تکرار کنید تا در مواقع ضروری از آنها بهره بگیرید.
۶ـ اگر در مراحل آغازین، دچار مشکل شدید و گاهی در ایجاد ارتباط شکست خوردید، هرگز نهراسید و مایوس نشوید و با جدیت تمام به ایجاد ارتباط با دیگران اهتمام بورزید تا به تدریج بر این مهارت تسلط یابید. مطمئن باشید اگر تمرین و تکرار کنید و جرات داشته باشید و از شکست نهراسید طولی نخواهد کشید که مشکل ارتباطی شما برطرف خواهد شد و به راحتی با دیگران ارتباط عاطفی برقرار خواهید کرد.

ابوالقاسم بشیری