خودمان پیراشکی کرمدار درست کنیم

● مواد لازم یک قاشق غذاخوری آرد + یک و یک دوم قاشق غذاخوری مخمر + یک قاشق غذاخوری شکر + یک دوم پیمانه آب گرم (باید ولرم باشه نه داغ) را داخل یک کاسه می‌ریزیم و می‌گذاریم در یک جای گرم …

● مواد لازم
یک قاشق غذاخوری آرد + یک و یک دوم قاشق غذاخوری مخمر + یک قاشق غذاخوری شکر + یک دوم پیمانه آب گرم (باید ولرم باشه نه داغ) را داخل یک کاسه می‌ریزیم و می‌گذاریم در یک جای گرم به مدت ۱۵ دقیقه تا مخمر عمل کنه. یعنی باید پف کنه و بیاد بالا.
آرد: ۴ پیمانه
نمک: یک چهارم قاشق چایخوری
شیر ولرم: سه چهارم پیمانه
شکر: یک دوم پیمانه
روغن مایع: یک چهارم پیمانه
تخم مرغ: یک عدد
مواد لازم برای کرم داخل پیراشکی
شکر: یک پیمانه
آرد: سه چهارم پیمانه
شیر: یک و یک دوم پیمانه
وانیل: یک دوم قاشق چایخوری
کره: ۵۰ گرم

شکر، شیر گرم، روغن مایع و نمک رو می‌گذاریم روی حرارت تا کمی گرم بشه ( فقط گرم بشه نه داغ بشه یا جوش کنه) مخمر به عمل آمده رو به اون اضافه می‌کنیم و از روی حرارت برمی‌داریم. آرام آرام آرد رو اضافه می‌کنیم و اول با چنگال و بعد با دست ورز می‌دیم. باید به حدی باشه که خمیر به دست نچسبه. زیاد هم آرد اضافه نمی‌کنیم که خشک بشه. روی خمیر آماده با چاقو یک بعلاوه بزرگ می‌زنیم و می‌گذاریم یک جای گرم تا ور بیاد. یک ساعت برای ور اومدن کافیه.
تا خمیرمون ور بیاد کرم داخل پیراشکی رو آماده می‌کنیم. شکر و آرد و شیر رو روی حرارت می‌گذاریم و مرتب هم می‌زنیم تا گرم بشه. کره رو اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا به غلظت برسه. آخر از همه وانیل رو اضافه می‌کنیم. این کرم غلیظ هستش.
روی سطح مورد نظر آرد می‌پاشیم و خمیرمون رو با وردنه باز می‌کنیم و با قالب یا سر لیوان به صورت گرد قالب می‌زنیم و می‌گذاریم تا ۱۵ دقیقه استراحت کنه بعد در روغن داغ فراوان سرخ می‌کنیم و بعد از سرخ شدن با چاقو از پهلو پیراشکی‌ها رو خیلی کم برش می‌زنیم و یک قاشق از کرم رو داخلش می‌ریزیم و می‌چینیم تو ظرف مورد نظر.
داخل این پیراشکی به جای کرم میشه از خرما استفاده کرد.
یه کار جالب دیگه که اون هم خیلی خوشمزه می‌شه اینه که وسط خمیر‌های قالب زده شده رو با یک وسیله کوچیک گرد دیگه قالب بزنیم و شکل دوناتس در بیاریم و در روغن سرخ کنیم و وقتی داغ هستش روش شکر و دارچین بپاشیم.

از: وبلاگ نسیم بانو
ashpazkhonema.persianblog.ir