نویسنده ای در مقام قهرمان

مهمترین ویژگی جیمز جویس، ایرلندی بودن او است. جیمز آگوستین آلوی سیوس جویس در دوم فوریه ۱۸۸۲به دنیا آمد. پدرش جان استانیسلاوس جویس مامور مالیات بود. آنها نسبتی اشرافی داشتند …

مهمترین ویژگی جیمز جویس، ایرلندی بودن او است. جیمز آگوستین آلوی سیوس جویس در دوم فوریه ۱۸۸۲به دنیا آمد. پدرش جان استانیسلاوس جویس مامور مالیات بود. آنها نسبتی اشرافی داشتند كه تقریبا بی اهمیت گشته ولی میهن پرستی آن به جای مانده بود. میهن پرستی و هویت جویی در میان سه قوم ولز، اسكاتلند و ایرلند كه در سایه انگلستان قرار دارند فضیلت است و در میان مردم ایرلند به دلیل حس استقلال خواهی افتخار نیز محسوب می شود. در خانواده ۱۲نفره جان جویس عامل دیگری نیز وجود داشت كه قسمت دوم هویت آنها را می ساخت و آن اعتقاد كاتولیكی مادر بود. جیمز در ۱۹۱۲ ایرلند را ترك كرد و در سال های بعد، از ایمانش نیز دست كشید ولی در تمام آثار خود این دو عامل را منعكس كرد.
جویس آثار زیادی از خود به جا نگذاشت. یك نمایشنامه، دو دفتر شعر، سه رمان، پانزده داستان كوتاه و چند نقد ادبی ولی با همین نوشته ها توانست نام خود را در میان نویسندگان مشهور جهان جای دهد. جویس در مدارس مذهبی تحصیل كرده بود و در ۱۴سالگی در انجمن مذهبی اخوت به مقام ارشد رسید. او از دوران كودكی استعداد ادبی خود را بروز داد و برنده جوایزی نیز شد ولی مانند دیگر نویسندگان نمی توانست از این راه مخارج زندگی خود را تامین كند و از این رو با مشاغل دفتری و دریافت كمك از انجمن ها روزگار خود را می گذراند. او در ۱۹۱۱ آنچنان از چاپ آثارش ناامید شد كه مجموعه دستنویس «چهره هنرمند در جوانی» را در آتش انداخت كه البته خواهرش مانع سوختن آن شد.
در سال های بعد او توانست آثارش را به صورت محدودی منتشر كند. وی در سال ۱۹۱۴ درباره مجموعه داستان «دوبلینی ها» گفت می خواهم برای مردم ایرلند وجدان خلق كنم. دوبلینی ها داستان مردمی است درگیر با جمود مذهبی و باورهای سنتی كه روحیه ای منزوی و سرخورده دارند. در ۱۹۱۶ «چهره هنرمند در جوانی» و در ۱۹۳۹ «احیای فینگن» به چاپ رسید ولی مشهورترین اثر او كه همراه با نامش شناخته می شود «اولیس» نام دارد. در ۱۹۱۹ فصلی از این رمان در مجله «اگونیست» چاپ شد. در ۱۹۲۰ مجله «لیتل ریویو» بخش هایی از كتاب را چاپ كرد كه با شكایت انجمن جلوگیری از فساد این كار متوقف شد. داستان اولیس در روز ۱۶ژوئن ۱۹۰۴ در شهر دوبلین اتفاق می افتد و مبتنی بر روابط میان چند شخصیت است كه در قالبی ادیسه وار و البته درون یك فضا و زمان كوچك ساحل، خیابان، خانه فساد، منزل مسكونی سفر می كنند. این رمان برای اولین بار در ۱۹۲۲ در پاریس منتشر شد.جویس سال ها بود كه در اروپا زندگی می كرد. او در ۱۹۰۴در ایرلند ازدواج كرد و در ۱۹۳۳ صاحب اولین نوه از پسرش «جورجیو» شد. در همین سال دخترش «لوچیا» را به دلیل بیماری روانی به بیمارستان سپرد. جویس كه در زمان خود شهرت و ثروت شایسته ای به دست نیاورده بود در۱۳ آگوست ۱۹۴۱ در زوریخ در حالی كه تقریبا نابینا شده بود درگذشت. چهره او با صورت لاغر، عینك شیشه گرد و چانه باریك نشانه ای از یك تفكر عمیق درونی دارد. در ایرلند جویس در حد یك قهرمان ملی ستایش می شود و روز ۱۶ ژوئن مانند یك مناسبت ملی گرامی دانسته می شود. این روز را «روز بلوم» نام یكی از شخصیت های داستان اولیس می نامند. و از سال ها قبل تا به حال مراسم و جشن هایی در آن برگزار می شود. جویس با این داستان برای كشورش یك روز تاریخی ساخته است.در ایران اولیس سال ها است كه منتظر اجازه چاپ مانده است.