روابط آمریكا و اسراییل

«لابی اسراییل» عبارتی است كه در هر متن مربوط به سیاست خارجی آمریكا به چشم می خورد. این عبارت شاید دیگر برای مردم خاورمیانه چندان هیجان انگیز و بدیع نباشد اما واقعیتی انكارناپذیر …

«لابی اسراییل» عبارتی است كه در هر متن مربوط به سیاست خارجی آمریكا به چشم می خورد. این عبارت شاید دیگر برای مردم خاورمیانه چندان هیجان انگیز و بدیع نباشد اما واقعیتی انكارناپذیر است.
در تحلیل سیاست خارجی آمریكا نویسنده هرگاه به این نتیجه می رسد كه سیاست مزبور غیر واقع بینانه و حتی مغایر با منافع آمریكا است، از تاثیر «لابی اسراییل» یاد می كند. در آمریكا در آستانه هر انتخاباتی (انتخابات سنا، مجلس نمایندگان، فرمانداری ها و انتخابات ریاست جمهوری )مسابقه «چه كسی اسراییل را بیشتر دوست دارد» به جریان می افتد و نامزدهای انتخابات هر یك باید صلاحیت و توان خود را در دفاع و حمایت بیشتر از اسراییل به رخ بكشند. حمایت از اسراییل شعار جدایی ناپذیر نامزدهای انتخاباتی (در هر سطح كه باشد) است و به صورت كاملا علنی و رسمی اعمال می شود.
لابی اسراییلی در اروپا هم فعال است و پیروزی در انتخابات در اروپا بدون اعلان وفاداری به اسراییل غیر ممكن است. اما آشكارا به دلیل موقعیت آمریكا در جهان نقش لابی اسراییل در سیاست خارجی امریكا از اهمیت بیشتری برخوردار است. اوایل بهار امسال دانشگاه هاروارد آمریكا با انتشار گزارش مفصلی میزان و گستره نفوذ لابی اسراییل در آمریكا را فاش كرد.
كمیته مسایل عمومی آمریكا و اسراییل AIPAC نماد برجسته لابی اسراییل در آمریكا بشمار می رود. این كمیته در ۵۰ ایالت آمریكا بیش از یك صد هزار عضو دارد و در سال گذشته در دو هزار ملاقات با اعضای كنگره آمریكا توانسته است موافقت اعضای كنگره را برای تصویب ۱۰۰ قانون در حمایت از اسراییل جلب كند. AIPAC در سال ۱۹۸۲ كه رژیم صهیونیستی به لبنان حمله كرد رونالد ریگان رئیس جمهور وقت امریكا را وادار كرد قطعنامه شورای امنیت در محكومیت اسراییل و درخواست عقب نشینی از لبنان را وتو كند. در سال ۱۹۹۲ رئیس AIPAC اعتراف كرد بوش پدر را قانع كرده است كه كمك دولت امریكا به اسراییل را افزایش دهد. در عین حال وی بر این نكته نیز تصریح كرد كه با كلینتون رئیس جمهور پس از بوش پدر نیز در مورد انتخاب وزیر امور خارجه ای كه روابط بهتری با اسراییل داشته باشد، گفتگو كرده است.
AIPAC گرچه دسترسی های فراوانی در دستگاه حاكمه آمریكا دارد، اما در سال ۲۰۰۳ فاش شد در دفتر اداره طرح های ویژه پنتاگون اسناد و مدارك طبقه بندی را برای اسراییل می دزدیده است. لاری فرانكلین كه در دفتر داگلاس فیث دستیار معاون وزیر دفاع كار می كرد به جرم جاسوسی برای اسراییل به ۱۳ سال زندان محكوم شد.
روابط آمریكا و اسراییل در سال ۱۹۵۵ با امضای قراردادی به روابط استراتژیك ارتقا یافته است. اما این روابط اكنون حتی از منافع و جان اتباع امریكا نیز دارای اولویت بیشتری است. در جریان حمله اخیر اسراییل به لبنان ۲۵۰۰۰ آمریكایی به دلایل مختلف در لبنان حضور داشتند، آمریكا در جهت تامین منافع اسراییل حتی حاضر نشد آتش بس موقتی برای خروج اتباع خود در لبنان برقرار شود.