آثار شاخص چارلی چاپلین

▪ دیکتاتور بزرگ (۱۹۴۰) این فیلم اولین اثر کاملا ناطق چاپلین بود که با اشاراتی تقریبا مستقیم، دو دیکتاتور جنگ افروز اروپا (هیتلر و موسولینی) را هدف قرار داده بود. چاپلین در دیکتاتور …

▪ دیکتاتور بزرگ (۱۹۴۰) این فیلم اولین اثر کاملا ناطق چاپلین بود که با اشاراتی تقریبا مستقیم، دو دیکتاتور جنگ افروز اروپا (هیتلر و موسولینی) را هدف قرار داده بود. چاپلین در دیکتاتور بزرگ در دو نقش «هینکل» دیکتاتور کشور فرضی «تامانیا» و یک آرایشگر یهودی ظاهر شد.
▪ ولگرد (۱۹۱۵) یکی از موفق‌ترین تجربه‌های کارگردانی و بازیگری چاپلین در یک کمدی کوتاه ۳۲ دقیقه‌ای با این فیلم شکل گرفت، فیلمی که به شخصیت «ولگرد» محبوب چاپلین را رسمیت داد.
▪ پسربچه (۱۹۲۱) با ساخت این فیلم، اولین تجربه کارگردانی یک اثر بلند داستانی در کارنامه چاپلین به ثبت رسید.
▪ جویندگان طلا (۱۹۲۵) فیلم ۹۵ دقیقه‌ای جویندگان طلا یکی از محبوب‌ترین آثار چاپلین است که در زمان خود با بودجه‌ای ۹۰۰ هزار دلاری ساخته شد.
▪ روشنایی‌های شهر (۱۹۳۱) اوج هنر و نبوغ چاپلین در این فیلم تجلی پیدا کرد. چاپلین با ساختن روشنایی‌های شهر به قول خودش عمل کرد و در دورانی که سینما ناطق شده بود با ساخت یک فیلم صامت اثبات کرد که سینما هرگز به صدا نیاز ندارد، ادعایی که بعدها خودش هم بی‌خیال آن شد.
▪ عصر جدید (۱۹۳۶) عصر جدید تلخ‌ترین و گزنده‌ترین انتقادات این سینماگر نسبت به زندگی ماشینی و به دور از احساس قرن بیستم را نمایش می‌دهد.