کارمندان چگونه به رضایت شغلی می رسند؟

احساس مشارکت در فرایندهای تصمیم گیری از عواملی هستند که رابطه مشخصی با رضایت شغلی، احساس تهدید در کار و احساس عزت نفس دارند. یکی از عوامل مرتبط با فشار روانی در محل کار و سازمان، …

احساس مشارکت در فرایندهای تصمیم گیری از عواملی هستند که رابطه مشخصی با رضایت شغلی، احساس تهدید در کار و احساس عزت نفس دارند.
یکی از عوامل مرتبط با فشار روانی در محل کار و سازمان، میزان مشارکت و تشریک مساعی کارکنان است.
احساس مشارکت در فرایندهای تصمیم گیری، مشورت درمسائل سازمانی مربوط به آن‌ها و مشارکت در وضع قوانین کار، از عواملی هستند که رابطه مشخصی با رضایت شغلی، احساس تهدید در کار و احساس عزت نفس دارند.
یافته‌ها نشان می‌دهند که عدم تشریک مساعی کارکنان با کاهش بهداشت جسمانی، افسردگی، نارضایتی از کار، انگیزش پایین در کار، افکار ترک شغل و غیبت رابطه دارد.

▪ ابهام نقش
یکی از عوامل مرتبط با فشار روانی ابهاماتی است که در کار وجود دارد. درواقع برای مراجع ابهام در مسئولیت‌ها فشار زا است. به عنوان مثال: «این برگه رو نباید میاوردی اینجا قسمت... مسئولشه»، برای خود کارکنان نیز ابهام نقش، فشار کاری به همراه می‌آورد.

▪ حجم کار
وقتی حجم کار آن قدر زیاد باشد که کارمند احساس کند توان کنار آمدن با آن را ندارد، فشار روانی ایجاد می‌شود. فقط لازم است تصورکنید چندین و چند کار باید انجام دهید اما تقریباً بیش از چند ساعت محدود فرصت دارید.

▪ نارسایی
کمبود امکانات مرتبط با انجام وظیفه و فقدان آموزش متناسب با کار نیز از دیگر عوامل فشارزا است.

▪ تعارض نقش
گاهی اوقات کارکنان در تنگنا قرار می گیرند و دو سرپرست، انتظارات متفاوتی از آن‌ها دارند که این می‌تواند کارکنان را به «چه کنم چه کنم» بیاندازد.