نکاتی در مورد انتخاب گلدان مناسب

گلدان ها انواع مختلفی دارد و برحسب جنس، کاربرد متفاوتی پیدا می کند. رایج ترین گلدان ها، گلدان های سفالی است که از خاک رس تهیه می شود و در صورتی که لعاب دار نباشد تهویه درآن ها به …

گلدان ها انواع مختلفی دارد و برحسب جنس، کاربرد متفاوتی پیدا می کند. رایج ترین گلدان ها، گلدان های سفالی است که از خاک رس تهیه می شود و در صورتی که لعاب دار نباشد تهویه درآن ها به خوبی صورت می گیرد. نکته مهم در مورد این گلدان ها این است که پس از مدتی که مورد استفاده قرار گرفت، مواد سمی در دیواره آنها تجمع پیدا می کند و منافذشان مسدود می شود. برای رفع این مشکل لازم است گلدان را با برس سیمی تمیز کنید و سپس مدت ۲۴ساعت آن را در ظرف آبی قرار دهید تا نمک های سمی باقیمانده در جداره گلدان در آب حل شود.
گلدان های پلاستیکی سبک است و چون رطوبت را به خوبی حفظ می کند برای گیاهان رطوبت پسند بسیار مناسب می باشد. البته این گلدان ها روزنه ندارد بنابراین برای تهویه مناسب باید سوراخی در کف گلدان ایجاد کنید. نوع دیگر گلدان ها (گلدان های پیتی) از مواد آلی ساخته می شود و چون پس از مدتی جذب خاک می شود برای انتقال نشاء بسیار مناسب است. گلدان های فلزی با وجود زیبایی ظاهری به دلیل تجمع مواد مضر سبب پوسیدگی گیاه می شود و مناسب گلکاری نیست. با این وجود در صورت تمایل به استفاده از آنها باید یک گلدان سفالی کوچکتر درون آنها قرار دهید و گیاه را در گلدان سفالی بکارید.