سالاد ماهی تن (نیسوآز)

● مواد لازم برای ۴ نفر ▪ کنسرو ماهی تن: یک عدد ▪ لوبیاسبز: ۲۰۰ گرم،‌ نصف کرده ▪ کاهو پیچ متوسط: یک عدد ▪ سیب‌زمینی متوسط: ۲ عدد آب‌پز ▪ گوجه‌فرنگی متوسط: ۲ عدد ▪ تخم‌‌مرغ آب‌پز: ۴ عدد،‌ …

● مواد لازم برای ۴ نفر
▪ کنسرو ماهی تن: یک عدد
▪ لوبیاسبز: ۲۰۰ گرم،‌ نصف کرده
▪ کاهو پیچ متوسط: یک عدد
▪ سیب‌زمینی متوسط: ۲ عدد آب‌پز
▪ گوجه‌فرنگی متوسط: ۲ عدد
▪ تخم‌‌مرغ آب‌پز: ۴ عدد،‌ چهارقاچ
▪ زیتون سیاه: ۱۲ عدد
▪ سرکه قرمز: یک‌چهارم پیمانه، ۶۰ میلی‌لیتر
▪ روغن زیتون: یک‌سوم پیمانه ۸۰ میلی‌لیتر
▪ سیر: ۲ حبه رنده شده
▪ نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

● روش تهیه:
لوبیا سبز را در ۲ لیتر آب در حال جوش با یک قاشق چای‌خوری نمک ۱۵ ‌دقیقه بپزید تا نرم شود اما تردی خود را از دست ندهد سپس آن را آبکش کرده و کنار بگذارید تا خنک شود.
سیب‌زمینی را پوست کنده و ورقه‌ورقه کنید، سپس آن را کف و دور کاسه مخصوص سرو سالاد بچینید. کاهو و گوجه را نیز به اندازه‌ای خرد کنید که نه خیلی کوچک باشد که به چنگال نیاید و نه آنقدر بزرگ که به سختی در دهان جا شود، سپس با هم مخلوط کرده و روی سیب‌زمینی بریزید.
روغن کنسرو ماهی تن را گرفته و با چنگال ماهی‌تن را تکه‌تکه کنید، سپس به همراه زیتون، لوبیا سبز و تخم‌مرغ آب‌پز روی سالاد بریزید.
برای تهیه سس، سرکه قرمز، روغن زیتون و سیر را با هم مخلوط کرده و پس از اندازه کردن نمک و فلفل، سس را روی سالاد بریزید.

● فوت آشپزی
ماهی هوور از خانواده ماهی تن بوده و گوشت آن مانند تن تیره است. اگر در جنوب ایران زندگی می‌‌کنید، ۴ تکه ماهی هوور استیکی هر یک به وزن ۱۵۰ گرم را کمی چرب کرده و نمک و فلفل پاشیده و هر طرف آن را ۸ دقیقه کباب یا سرخ کنید و در سالاد به کار ببرید.

● نکات آشپزی
در سالاد نیسوآز اصلی لوبیاسبز را یک دقیقه در آب جوش انداخته، سپس آبکش کرده و روی آن آب سرد می‌ریزند. به این کار اصطلاحا بلانش کردن یا سفید کردن می‌گویند. بلانش کردن باعث می‌شود سبزی‌ها تازه مانده و رنگ خود را حفظ کنند اما با توجه به ذائقه ایرانی توصیه می‌شود لوبیاسبز را کمی بیشتر بپزید.
در صورت تمایل می‌توانید در سالاد از فلفل دلمه‌ای قرمز خلالی و برگ ریحان استفاده کنید.
با اضافه کردن لوبیا چیتی آب‌پز، سالاد شما تبدیل به یک غذای کامل می‌شود که می‌توانید به عنوان یک ناهار یا شام سلامت آن را سرو کنید.