حین سرقت چه باید کرد؟

تاکنون هشدارهای زیادی درباره راه‌کارهای پیشگیری از وقوع سرقت از منازل، مغازه‌ها، کیف پول و ... از سوی پلیس ارائه شده است، اما در صورت وقوع سرقت چه باید کرد؟ در همین راستا فرماندهی …

تاکنون هشدارهای زیادی درباره راه‌کارهای پیشگیری از وقوع سرقت از منازل، مغازه‌ها، کیف پول و ... از سوی پلیس ارائه شده است، اما در صورت وقوع سرقت چه باید کرد؟ در همین راستا فرماندهی انتظامی استان گیلان راهکارهایی را درباره پیگیری سرقت به شهروندان ارائه داده است.
پلیس از شهروندان خواست به ومحض وقوع سرقت یا اطلاع از آن مراتب را سریعا به شماره تلفن ۱۱۰ اطلاع دهند و در دادن آدرس، تلفن و... دقت لازم را داشته باشند چراکه این امر حضور ماموران را سریعتر خواهد کرد.
همچنین مالباختگان باید تا زمان حضور ماموران از به هم زدن صحنه، اعم از مرتب‌کردن وسایل، جابجایی آنها، دست زدن به اشیاء و تردد غیرضروری پرهیز کنند و درصورتی که به واسطه سرقت، شیشه، درها یا پنجره شکسته است از جمع‌ آوری خرده شیشه‌ها خوداری کنند.
فرماندهی انتظامی استان گیلان با تاکید بر جلوگیری از حضور و دخالت افراد ناشناس که ظاهرا برای کمک و همدردی با مالباخته در محل تجمع یا اقدام به جابجایی وسایل و... می‌کنند از شهروندان خواست هرگونه اطلاع و یا اخبار در مورد نحوه سرقت، موارد مشابه به آن و... که ممکن است به نظر مهم باشد را با ماموران در میان بگذارند.
همچنین اگر مورد سرقت، وسیله نقلیه باشد مالباختگان باید توجه داشته باشند که به منظور پیشگیری از اقدام نامشروع و ضدامنیتی سریعا مشخصات کامل وسیله نقلیه شامل نوع، شماره پلاک، شماره موتور، رنگ، شماره شاسی یا بدنه، مدل سیستم و... را به صورت کتبی به ماموران مربوط تحویل و درصورت امکان ساعت و تاریخ دقیق سرقت یا ساعت و تاریخ اطلاع از سرقت را به ماموران اطلاع دهند.
پلیس از شهروندان خواست حداقل دو آدرس و شماره تلفن برای تماس اضطراری ماموران در اختیار آنان قرار دهند و در صورتی که مورد سرقت جیب‌برها قرار گرفته‌اند، با حفظ خونسردی ضمن اطلاع آنی به پلیس ۱۱۰، مشخصات کاملی از زمان و مکان موارد به سرقت و مشخصات ظاهری فرد یا افراد مظنون را گزارش دهند و مواظب بقیه اشیاء و اموال همراه خود باشند وآنها را در جایی رها نکنند تا مورد سرقت مجدد قرار نگیرند.