"شش پیر" چشمه ای در میان شکاف های کوه

"شش پیر" نامی است قدیمی بر چشمه ای زیبا با آبی زلال و گوارا که از مهم ترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی در استان فارس محسوب می شود. این چشمه که در ۸ کیلو متری شمال روستای " به شنه" …

"شش پیر" نامی است قدیمی بر چشمه ای زیبا با آبی زلال و گوارا که از مهم ترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی در استان فارس محسوب می شود.
این چشمه که در ۸ کیلو متری شمال روستای " به شنه" از توابع بخش همایجان قرار دارد، از میان شکاف های کوه به طور معجزه آسایی به آرامی بیرون می آید.
چند متر پایین تر از سرچشمه رودخانه ای خروشان به راه می افتد که هر تازه واردی را انگشت به دهان از این نعمت خداوند شاکر می نماید.
درباره ی "شش پیر" چنین سخن آغاز کنیم که جذابیت و زیبایی آن باعث شده که در فصل بهار و تابستان افراد زیادی از روستاها و شهرهای دور و نزدیک برای گشت و گذار به این منطقه می آیند.
آب "شش پیر" از جنوب شهرقی سپیدار در مسیر کوهستانی به سوی دشت همایجان جریان می یابد و با استفاده از نهرهای سنتی به اراضی و باغ های همایجان انتقال داده می شود .
رودخانه ای "شش پیر" پس از عبور از تنگ شش پیر و پیمودن راهی کوتاه وارد رودخانه شهر اردکان می شود.قسمتی از آب های "شش پیر" بعد از گذر از بند "شهید طالبی" کارخانه توربین برقی منطقه را به کار می اندازد.
حدود ۵۰۰ متری سرچشمه ۲۰ واحد پرورش ماهی،از آب های "شش پیر" بهره مند شده و ماهی قزل آلا پرورش می دهند.
از استفاده و بهره مندی های ‌آب "شش پیر" که بگذریم مردم محلی منطقه از قدیم الایام شش پیر را مکانی مقدس می دانند که هر سال در وقتی معین به دیدن آن می آیند.
در حدود ۲۰۰ متری چشمه،در دل کوه نوشته ای حکاکی شده است که حکایت از توجه پادشاهان سلسه قاجار به این طبیعت زیبا دارد. دریاچه زیبای "شش پیر" که از آن به عنوان عروس دریاهای ایران یاد می شود،به راستی چشم اندازی زیبا و رویایی است.