هپاتیت B

● تعریف هپاتیت B چیست؟ هپاتیت بیماری ویروسی است که کبد را مورد تهاجم قرار می‌دهد. انواع متعدد ویروس‌ها می‌تواند سبب هپاتیت C، B، A و D شود. به لحاظ اهمیت بهداشتی، هپاتیت B و C که عوارضی …

● تعریف هپاتیت B چیست؟
هپاتیت بیماری ویروسی است که کبد را مورد تهاجم قرار می‌دهد. انواع متعدد ویروس‌ها می‌تواند سبب هپاتیت C، B، A و D شود. به لحاظ اهمیت بهداشتی، هپاتیت B و C که عوارضی برای بیمار دارد، به سیروز و نارسایی کبد منجر می‌شود و به همین دلیل اهمیت بیشتری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.


● انتقال هپاتیت
تماس جنسی می‌تواند باعث انتقال بیماری هپاتیت شود که البته راه‌های پیشگیری وجود دارد و اگر خانم (فرد مبتلا) واکسینه شود، هیچ جای نگرانی نیست.
تماس با خون و فرآورده‌های خونی که ممکن است از طریق تزریق خون باشد یا از طریق افرادی که معتاد تزریقی هستند و سرنگ مشترک استفاده می‌کنند، حجامت و تاتو می‌کنند و نیز انواع اقداماتی که منجر به خونریزی می‌شود، خطرساز است. حتی آرایشگاه‌ها نیز ممکن است عامل انتقال بیماری هپاتیت باشد.


● بیماری هپاتیت و عوارض آن
این بیماری می‌تواند به صورت بیماری حاد با علائمی مانند سرماخوردگی، تب و لرز، تیرگی رنگ ادرار و زردی چشم بروز کند که پس از چند هفته خود به خود خوب می‌شود. بعضی از بیماری‌های ویروسی بدون علامت است و علائم بالینی ندارد، اما عوارض آن اهمیت دارد. هپاتیت در افراد مبتلا ممکن است در طولانی مدت سبب بیماری کبد یا سیروز شود یا به سرطان‌های کبد تبدیل شود.
راه‌های پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون برای همه افراد خانواده است و اگر مادر باردار باشد هنگام زایمان با تزریق واکسن می‌توان از انتقال این بیماری به جنین جلوگیری کرد.