گلوکوم یا آب‌سیاه چشم چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

گلوکوم که فارسی آن آب‌سیاه می‌شود، سبب افزایش فشار چشم و صدمه غیرقابل جبران به چشم می‌شود. برخلاف آب مروارید که کاملا قابل درمان است، اگر فردی گلوکوم را درمان نکند، به نابینایی …

گلوکوم که فارسی آن آب‌سیاه می‌شود، سبب افزایش فشار چشم و صدمه غیرقابل جبران به چشم می‌شود. برخلاف آب مروارید که کاملا قابل درمان است، اگر فردی گلوکوم را درمان نکند، به نابینایی مطلق می‌رسد.آب‌سیاه به دو نوع آب‌سیاه بزرگسالان و نوزادان تقسیم می شود. این بیماری در نوزادان چند ماه پس از تولد بروز می کند و به صورت بزرگی یا تغییر رنگ قرنیه و سفید شدن آن بروز پیدا می‌کند، اما راه علاج در همه این موارد، عمل جراحی است.
آب‌سیاه در بزرگسالی دو نوع است یا در نوع حاد این بیماری زاویه چشم تنگ می‌شود و با بالارفتن سن، این زاویه بسته می شود و با درد شدید و قرمزی حالت تهوع و استفراغ همراه است و با جراحی بهبود پیدا می‌کند.نوع دوم آب‌سیاه با زاویه باز است که این نوع آب‌سیاه کاملا بی‌سروصداست. آب‌سیاه، در مرحله اول با دارو و در مرحله دوم با جراحی درمان می‌شود که ۹۷ درصد با موفقیت است. فردی که دچار آب‌سیاه است باید به طور مستمر به پزشک مراجعه کند. کسانی که در فامیل آب‌سیاه دارند، باید به چشم پزشک مراجعه کنند و دیگر کسانی که مراجعه می‌کنند نیز از فشار چشم خود از دکتر سوال کنند؛ فشار چشم طبیعی ۲۰ تا ۲۱ میلی‌متر جیوه است.