چاره یبوست پس از زایمان

مادران پس از زایمان به دلایل خاصی مانند ‌تحرک‌نداشتن، تغذیه نامناسب، کمبود مایعات بدن، مصرف داروهای ضددرد، اکراه از دفع مدفوع به دلیل درد اپی‌زیوتومی یا پارگی مجدد زخم‌های …

مادران پس از زایمان به دلایل خاصی مانند ‌تحرک‌نداشتن، تغذیه نامناسب، کمبود مایعات بدن، مصرف داروهای ضددرد، اکراه از دفع مدفوع به دلیل درد اپی‌زیوتومی یا پارگی مجدد زخم‌های ناشی از زایمان دچار یبوست می‌شوند و اما راه‌حل‌ها:
۱. مصرف روزانه ۱۲-۸ لیوان آب را برای حفظ مایعات بدن فراموش نکنید. به مراقبان زائو توصیه می‌شود یک پارچ آب کنار بستر او قرار دهند و تشویقش کنند زمانی که شیر می‌دهد یک لیوان آب بخورد. تهیه آبمیوه خانگی و چای برای مادر مفید است اما نباید نوشیدنی‌های حاوی کافئین مصرف کند زیرا کافئین ماده‌‌ای ادرارآور است و باعث دفع مایعات بدن می‌شود.
۲. رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. غذاهای مفید و مغذی حاوی فیبر، میوه و سبزی‌های فاقد نشاسته مانند انجیر، خرما، کلم، بروکلی، نخودفرنگی و مارچوبه را در برنامه خود بگنجانید.
۳. منیزیم ماده طبیعی شگفت‌انگیزی برای رفع یبوست است. ترکیب‌های منیزیم مانند اکسید منیزیم و کربنات منیزیم را از داروخانه تهیه و روزانه دوبار و هر بار ۲۵۰ میلی‌گرم از این ماده مصرف کنید. زمانی که مدفوع کاملا نرم شد باید میزان مصرف را کاهش دهید تا حرکت‌های روده به حالت طبیعی برگردد.
۴. اگر در دوران بارداری هم مشکل یبوست داشتید از درمان‌هایی که درگذشته برایتان تجویز شده بود بهره بگیرید و خودسرانه از داروهای ضدیبوست استفاده نکنید.
۵. سعی کنید از همسرتان کمک بگیرید تا برخی از کارهای روزانه یا وظایف مراقبت از بچه را برعهده بگیرد و کم‌کم فعالیت خود را از سر بگیرید. هر چه بیشتر تحرک داشته باشید، روده‌ها بیشتر حرکت خواهند کرد. برای شروع فعالیت لازم است با همسرتان در اطراف خانه آهسته پیاده‌‌روی کنید. فعالیت و ورزش، به شرطی که برای شما ناراحت‌کننده نباشد و احساس خستگی و درد ایجاد نکند، باعث سلامت جسم و روانتان می‌شود، روند التیام بدنتان را بهبود می‌بخشد و باعث تخفیف یبوست می‌شود.

دکتر مهراندخت نکاوند
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
کارشناس ارشد مامایی