چگونه به پوست خودمان کمک کنیم؟

پوست ما وظایف زیاد و بسیار مهمی دارد. اگر بتوانیم به پوست خود کمک کنیم تا در انجام وظایف اصلی‌‌اش موفق‌تر باشد درواقع به خودمان و حفظ زیبایی و سلامت‌مان کمک کرده‌ایم... اما چطور …

پوست ما وظایف زیاد و بسیار مهمی دارد. اگر بتوانیم به پوست خود کمک کنیم تا در انجام وظایف اصلی‌‌اش موفق‌تر باشد درواقع به خودمان و حفظ زیبایی و سلامت‌مان کمک کرده‌ایم...
اما چطور می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ اول بهتر است به خود یادآوری کنیم وظایف اصلی پوست چه هستند؛ تنظیم درجه حرارت و گردش خون پوستی، حفاظت در برابر سرما و گرما و دیگر عوامل جوی، انتقال پیام‌های عصبی مانند گیرنده‌های درد، حرارت، لامسه و فشار در پوست قرار دارند.
پوست ما از راه تعریق مانند ترموستات درجه حرارت را تنظیم و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. پس با مرطوب نگه‌داشتن، پاکسازی و شستشوی پوست می‌توانیم PH پوستی را تنظیم و محیط را برای رشدونمو باکتری‌ها نامناسب کنیم ضمن اینکه آب پوست و نرمی و لطافت آن نیز حفظ می‌شود، با استراحت کافی، خواب و آرامش، ورزش منظم و ماساژ پوست می‌توان نقش حفاظتی و تنظیم‌کننده این عضو را تقویت کرد. مصرف میوه و سبزی‌ها به تسریع گردش خون پوست و بدن کمک می‌کند و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در تنظیم رنگدانه‌های پوستی و جلوگیری از کدورت و تیرگی آن نقش موثری دارند. پوست به کمک موادشیمیایی مانند کلسترول در حضور اشعه فرابنفش خورشید باعث سنتز ویتامین D در بدن می‌شود.
می‌بینید که وضعیت پوست ما بیانگر میزان سلامت بدنمان است، یعنی سوءتغذیه، فشارهای عصبی و بی‌خوابی را به‌طور کامل نشان می‌دهد. شادابی و سلامت پوست می‌تواند زنگ هشداری باشد برای عملکرد صحیح یا غلط ما در زندگی. پرهیز از خستگی زیاد، کم‌خوابی و عصبانیت رمز زیبایی و سلامت آن است. اشعه فرابنفش خورشید، موثرترین عامل ایجاد پیری و لکه‌های پوستی است. حتما باید در برابر آفتاب، پوستتان را حفاظت کنید. ورزش را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید تا آثار مثبت آن را روی شادابی پوست مشاهده کنید.

دکتر پروین منصوری
متخصص پوست
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران