ویژگی های خاک مناسب برای گلدان های خانگی

با فرارسیدن فصل بهار و زنده شدن دوباره طبیعت، فعالیت های باغبانی رنگ و بوی تازه ای می گیرد. ما نیز با طبیعت همراه می شویم تا ضمن یادآوری نکاتی درباره کاشت و نگهداری گل ها و گیاهان …

با فرارسیدن فصل بهار و زنده شدن دوباره طبیعت، فعالیت های باغبانی رنگ و بوی تازه ای می گیرد. ما نیز با طبیعت همراه می شویم تا ضمن یادآوری نکاتی درباره کاشت و نگهداری گل ها و گیاهان باغچه ای و آپارتمانی بتوانیم فضای خانه و زندگیمان را حال و هوای تازه ای ببخشیم.کاشت هر گیاه نیازمند بستری مناسب برای رشد مطلوب و بهینه ریشه است.
گرچه خاک مناسب انواع گیاهان تفاوت هایی با هم دارد، ولی به طور کلی یک خاک خوب باید از دو ویژگی مهم برخوردار باشد؛ اول این که آب بتواند به راحتی در آن جریان یابد و دوم، هوا (اکسیژن) در آن موجود باشد. از این رو خاک های سنگین (دارای ذرات رس فراوان) به دلیل چسبندگی زیاد مانع جریان عادی آب می شود و نبود اکسیژن کافی باعث حالت ماندابی و بوی بد رطوبت در خاک می شود.
همچنین در خاک های خیلی سبک (دارای ذرات شن و ماسه زیاد) آب در خاک باقی نمی ماند و ناچارا آبیاری پی در پی، موجب شسته شدن مواد غذایی (آلی) می شود و گیاه را دچار کمبود مواد غذایی می کند؛ بنابراین به طور کلی بهترین خاک، خاکی با بافت متوسط است تا علاوه بر نگهداری آب به میزان لازم، اکسیژن کافی را نیز در اختیار ریشه گیاه قرار دهد.