سه پرسش سقراط

هر زمان شایعه ای راشنیدید و یا خواستید شایعه ای را تکرار کنید این فلسفه را در ذهن خود داشته باشید! در یونان باستان سقراط به دلیل خرد و درایت فراوانش مورد ستایش بود. روزی فیلسوف …

هر زمان شایعه ای راشنیدید و یا خواستید شایعه ای را تکرار کنید این فلسفه را در ذهن خود داشته باشید!
در یونان باستان سقراط به دلیل خرد و درایت فراوانش مورد ستایش بود. روزی فیلسوف بزرگی که از آشنایان سقراط بود،با هیجان نزد او آمد و گفت:
سقراط می دانی راجع به یکی ازشاگردانت چه شنیده ام؟
سقراط پاسخ داد:
«لحظه ای صبر کن.قبل از اینکه به من چیزی بگویی از تو می خواهم آزمون کوچکی را که نامش سه پرسش است پاسخ دهی.»مرد پرسید:سه پرسش؟سقراط گفت:بله درست است.قبل از اینکه راجع به شاگردم بامن صحبت کنی،لحظه ای آنچه را که قصدگفتنش را داری امتحان کنیم.
اولین پرسش « حقیقت» است.کاملا مطمئنی که آنچه را که می خواهی به من بگویی حقیقت دارد؟مرد جواب داد:«نه،فقط در موردش شنیده ام.»سقراط گفت: «بسیار خوب،پس واقعا نمی دانی که خبردرست است یا نادرست.»
حالا بیا پرسش دوم را بگویم،«پرسش خوبی »آنچه را که در موردشاگردم می خواهی به من بگویی خبرخوبی است؟«مردپاسخ داد:«نه،برعکس...»سقراط ادامه داد:«پس می خواهی خبری بد در مورد شاگردم که حتی درموردآن مطمئن هم نیستی بگویی؟ »مردکمی دستپاچه شد و شانه بالا انداخت.سقراط ادامه داد:
«و اما پرسش سوم «سودمند بودن» است.آن چه را که می خواهی در مورد شاگردم به من بگویی برایم سودمند است؟»مرد پاسخ داد:«نه،واقعا...»سقراط نتیجه گیری کرد:
« اگرمی خواهی به من چیزی رابگویی که نه حقیقت داردونه خوب است و نه حتی سودمند است پس چرا اصلا آن رابه من می گویی؟»

فاطمه طالیبان