بهداشت مو و شامپو

بهداشت مو و شامپو کلمه شامپو از یک لغت هندو به نام چامپانا به معنای ماساژ دادن گرفته شده است. قبل از پیدایش شامپو به صورت امروزی، مردم برای شستشوی موی خود از مواد گیاهی مانند …

بهداشت مو و شامپو کلمه شامپو از یک لغت هندو به نام چامپانا به معنای ماساژ دادن گرفته شده است. قبل از پیدایش شامپو به صورت امروزی، مردم برای شستشوی موی خود از مواد گیاهی مانند سدر و چوبک و کتیرا و مواد معدنی مانند خاک های سیلیسی استفاده می کردند ولی صابون متداول ترین ماده جهت شست وشوی مو بود و به همین علت اولین شامپوها، شامپوهای صابونی بوده اند و کم کم با پیدایش پاک کننده های مصنوعی مخلوطی از صابون و پاک کننده و بالاخره پاک کننده های خالص عرضه شدند.
البته در حال حاضر، هنوز هم بسیاری از مردم به علت عدم آگاهی از مشکلی که قلیایی بودن صابون و سختی آب برای مو پدید می آورد، از صابون برای شستن موی خود استفاده می کنند. مهم ترین عملکرد شامپو، تمیزکردن مو و پوست سر و برطرف کردن چرک و آلودگی از روی سطح آن است. البته پاک کنندگی یک شامپو ویژگی مشترک همه شامپوهاست و رقابت شامپوها بر سر مسئله زیبا کردن موی سر همزمان با پاکیزگی سطح آن است. زیبایی های مو که می توان از شامپو انتظار داشت درخشش و تلالو، نرمی، قابلیت اداره و فرم دهی، انبوه به نظر آمدن و سهولت شانه خوری پس از استفاده هستند.
یک شامپوی خوب باید کاربرد آسان و توزیع مناسب روی پوست سر داشته باشد. مشخصات کف مانند سرعت تولید کف، حجم کف، حالت کف (رقیق یا کرمی بودن آن)، پایداری کف، سهولت شست وشوی کف از بین موها و پوست سر مناسب باشدو پس از مصرف شامپو موی مرطوب به آسانی شانه شود. عطر آن ملایم بوده و ایجاد حساسیت نکند. پس از شست وشو مدت خشک شدن مو طولانی نباشد. موهای خشک حالت پذیری مناسب پیدا کنند و موهای حالت یافته نرم، براق، صاف، لغزنده و قابل کنترل باشند. مو پس از مصرف شامپو جلوه ظاهری مناسب داشته باشد و براق و زیبا باشد. شامپو روی پوست و مو ایجاد حساسیت نکند و قدرت پاک کنندگی ملایمی داشته باشد. شامپویی که کل چربی موها را بزداید، شامپوی مطلوبی نیست. پس از شست وشو موها الکتریسیته ساکن نداشته باشند، یعنی هنگام شانه زدن موها به هوا بلند نشوند.
موی خود را با یک شانه دندانه درشت شانه کنید تا هیچ گونه گره ای روی آن نمانده باشد.حواستان باشد که هرگز موی خود را در حالت خیس شانه نکنید، چون در این حالت نیروی بیشتری برای شانه کردن مصرف می کنید بنابراین موی شما ممکن است شکسته شود.
در مرحله بعدی موهای خود را با آب ولرم و نیمه گرم آبکشی نمایید. به این مرحله آبکشی اولیه و یا پیش شستشو گفته می شود که برای زدودن گرد و غبار و به طور کلی آلودگی های قابل حل در آب انجام می شود. هرگز از آب داغ استفاده نکنید، چون باعث تردی و شکنندگی مویتان خواهد شد.
مقداری شامپو در کف دست خود بریزید و دست های خود را روی هم مالش دهید تا شامپو روی دست هایتان پخش شود. (حرارت دست های شما به عملکرد بهتر شامپو کمک می کند.) در واقع کف شامپو باید روی دست شما تشکیل شود. مقدار شامپو توسط خودتان تعیین می شود و باید به اندازه ای باشد که کف آن تمام موهای شما را بپوشاند .
شامپو را روی همه جای سر پخش کرده و با نوک انگشتانتان به آرامی شامپو را روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید. (دقت کنید که از ناخن ها استفاده نکنید) برای جلوگیری از گره خوردن و شکسته شدن مو این کار را به آرامی و به صورت دایره ای انجام دهید .
در این مرحله موی خود را به خوبی آبکشی نمایید تا هرگونه بقایای شامپو از لابه لای موی شما زدوده شود. باز هم تاکید می شود که مو در حالت خیس نسبت به اصطحکاک خیلی حساس است، بنابراین آن را در حالت خیس به سختی مالش ندهید.