چطور گوش بچه را تمیز کنیم؟

اگرچه سیستم دفاعی گوش، خودش برای جلوگیری از ورود کثیفی و باکتری، ماده‌ای چسبناک ترشح می‌کند ولی با این حال تمیز کردن گوش برای حفظ بهداشت لازم است و نمی‌توان از آن اجتناب کرد. …

اگرچه سیستم دفاعی گوش، خودش برای جلوگیری از ورود کثیفی و باکتری، ماده‌ای چسبناک ترشح می‌کند ولی با این حال تمیز کردن گوش برای حفظ بهداشت لازم است و نمی‌توان از آن اجتناب کرد.
جرم بستن گوش ضرری ندارد و مانع ورود آلودگی به آن می‌شود ولی اگر زیاد شود باید آن را پاک کنید. تمیز کردن گوش بچه‌های کوچک که یک لحظه هم آرام نمی‌گیرند بسیار مشکل‌ است. پس از این‌که کودک را از حمام بیرون می‌آورید با حوله قسمت خارجی گوش او را تمیز کنید. اگر دیدید کودک گریه می‌کند و بی‌تاب است، اصرار نکنید.
در این‌صورت روغن مخصوص به گوش او بمالید تا چرک و کثیفی‌ها نرم شود و راحت بتوانید آن را تمیز کنید. برای این‌که سرش گرم شود موقع پاک کردن گوش به او اسباب بازی بدهید یا به طریقی او را سرگرم کنید. از نوک پارچه کتانی مرطوب هم می‌توانید برای این کار استفاده کنید. گوش پاک‌کن هم برای پاک کردن قسمت بیرونی گوش بد نیست. به شرط آن‌که کاملا تمیز باشد.
از آنجا که کثیفی و چربی مو پشت گوش می‌چسبد تمیز کردن آنجا را هم نباید فراموش کنید. فقط قسمت ابتدایی سوراخ گوش کودک را تمیز کنید و به آن فشار وارد نکنید چرا که پرده گوش کودک بسیار ظریف و حساس است.