سه اشتباه بزرگ والدین و تأثیر آن بر روحیه کودک

کودکان لوح های سفیدی هستند، اما متأسفانه گاهی والدین فراموش می کنند با رفتار و تربیت خود می توانند شخصیت آن ها را شکل دهند، از این رو در برخورد با ناهنجاری های رفتاری کودکان …

کودکان لوح های سفیدی هستند، اما متأسفانه گاهی والدین فراموش می کنند با رفتار و تربیت خود می توانند شخصیت آن ها را شکل دهند، از این رو در برخورد با ناهنجاری های رفتاری کودکان اولین سؤال باید این باشد که کجای رفتار والدین اشتباه بوده که کودک از آن الگوبرداری کرده است؟

● لوس کردن کودکان
تعداد کودکانی که به سبب تربیت غلط والدین آنچنان بدرفتار شده اند که خودخواهی و خودرأیی را به راحتی می توان در آن ها دید، این روزها کم نیست.
در مهمانی ها و مجالس، این دسته از کودکان راحت قابل شناسایی اند و این موضوع حتی والدین شان را بسیار آزار می دهد، لوس تربیت شدن کودکان پدیده یی است که معمولاً در سنین بالاتر به راحتی قابل رفع نیست و بعضی اوقات این خصیصه تا سنین بالاتر نیز نمود پیدا می کند.
اساساً والدین باید از همان ابتدای کودکی با این خصیصه ی کودک خود مبارزه کننده تا اگر از کودکی رفتاری غلط سر زد، با عکس العمل مناسب آن را به کودک بفهمانند و اشتباه بزرگ این است که از کنار آن بگذرند. بهانه گیری های بی مورد در کودک باید در اولین فرصت سرکوب شود و کودک باید این آموزش را ببیند که هر رفتار زشتی از طرف والدین نادیده گرفته نمی شود.

● مقایسه کردن کودک با همسن و سالان
این نکته را هرگز از یاد نبرید که کودکان به هیچ وجه از مقایسه شدن با دیگر همسن و سالان شان استقبال نمی کنند و بعضی اوقات این موضوع می تواند بذر کینه های بزرگی را در ضمیر کودک بکارد. فرقی نمی کند شما کودک تان را با چه کسی مقایسه می کنید، در بعضی اوقات حتی مقایسه او با خواهر یا برادرش نیز همین پیامد را دارد. باید بپذیرد که کودک شما به خودی خود فردی مستقل است و باید از همین دوران کودکی حس اعتماد به نفس را در او ایجاد کرد. اما پدیده ی مقایسه کردن کودکان از جمله مهم ترین دلیل برای تخریب این حس سرنوشت ساز در کودک است. در کنار این موضوع، حسادت نیز از جمله دیگر پدیده های مقایسه کردن کودکان به شمار می رود. کودک شما بدون شک حس حسادت را نسبت به الگوی مورد نظر شما پیدا خواهد کرد و فرقی نمی کند که آن الگو برادر، خواهر یا فرد دیگری باشد.

● آموزش دروغ مصلحتی
بعضی خانواده ها همه روزه در خانه کلاس های فشرده ی آموزش دروغ مصلحتی برای کودکان خود برگزار می کنند! بی آن که متوجه باشند کودکان همچون دوربینی تمامی رفتارهای درست و غلط را ضبط می کنند. دروغ های کوچک و بزرگ شما حال به هر دلیلی به دوستان، همکاران و...الگویی زشت و ناپسند برای کودک تان است و در نهایت او را فردی دروغگو بار می آورد. به یاد داشته باشید که دروغ را برای کودک تان به هر دلیلی، عملی بسیار زشت و ناپسند جلوه دهید و باید به او راستگویی را آموزش دهید. از این رو اگر کار زشتی را برای اولین بار انجام داده و به شما راستش را می گوید با چهره یی جدی، اما نه عصبانی اول او را به دلیل راستگویی اش تحسین کنید و سپس از او قول بگیرید که دیگر کار ناپسندش را تکرار نکند. در محیط منزل نیز به هر دلیل دروغ را ممنوع کنید و اصطلاحاتی همچون دروغ مصلحتی و... را از ادبیات خانه ی خود خارج کنید.