طرز پخت کاچی به روش سنتی

کاچی یک دسر ایرانی است، ولی می‌توان آن را در شام به عنوان غذا به همراه نان میل کرد. کاچی به علت دارا بودن آرد و کره ( روغن) و زیره دارای انرژی زیادی می‌باشد. به عنوان مثال، انرژی حاصل …

کاچی یک دسر ایرانی است، ولی می‌توان آن را در شام به عنوان غذا به همراه نان میل کرد. کاچی به علت دارا بودن آرد و کره ( روغن) و زیره دارای انرژی زیادی می‌باشد. به عنوان مثال، انرژی حاصل از کره و آرد، به تنهایی، با مقادیر داده شده در تهیه این کاچی، ۳۱۱۵ کالری می‌باشد که انرژی قابل توجهی است. به همین دلیل برای افراد لاغر و کسانی که دچار ضعف می‌شوند، دسر مناسبی می‌باشد. و نیز در ایران به زنانی که تازه بچه خود را به دنیا آورده اند. این دسر داده می شود و بانوان قدیم ایرانی اعتقاد بر این دارند که این غذای مقوی به توان از دست رفته بانوان در وضع حمل، بسیار کمک می کند. و مادر بزرگ ها اعتقاد دارند که کاچی را با روغن حیوانی باید درست کرد تا مقوی تر شود. از آنجایی که این غذا دارای خواص غذایی سرشاری است, خوردن آن را به دخترانی که به دوران بلوغ میرسند توصیه می کنیم.

مواد لازم:
آرد : ۲ لیوان
نبات کوبیده شده : ۲ لیوان
روغن زرد : ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم یا کره ۲۰۰ گرم یا
گلاب :نصف فنجان
زعفران سائیده: یک سر قاشق چایخوری. اگر هم مایل بودید می توانید از زردچوبه به اندازه یک قاشق چایخوری استفاده کنید.
نمک: نصف قاشق چایخوری
خلال بادام: ۵۰ گرم
پودر پسته و دارچین : کمی
هل : مقداری برای عطر
چهار زیره: یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه:
نبات کوبیده شده را با ۴ لیوان آب می گذاریم بجوشد. سپس آن را صاف کرده، زعفران حل شده و گلاب و هل و چهار زیره را به آن اضافه می کنیم و آن را کنار می گذاریم. روغن زرد (یا کره گوسفند آب شده که آن را روغن زرد می نامیم) را در یک قابلمه ریخته، پس از آب شدن روغن زرد آرد را کم کم اضافه می کنیم. بعد با قاشق چوبی آن را مرتب به هم می زنیم. شعله را ملایم کرده و به هم زدن آن ادامه می دهیم تا رنگ آرد طلایی شود ( برای تهیه کاچی نیاز به سرخ کردن آرد نمی باشد).
در این مرحله نصف قاشق چایخوری نمک اضافه کرده و قابلمه را از روی حرارت برمی داریم و شربت را کم کم به آن اضافه می کنیم و مرتب به هم می زنیم تا مایع صاف و یک دست شود. خلال بادام را هم اضافه می کنیم و ظرف را مجدداً روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کاچی جا بیفتد . در صورتی که کاچی کمی سفت شد، می توانیم یک لیوان آب به آن اضافه کنیم و می گذاریم کاچی به روغن بیفتد.