جـراحـی بـیـنـی صـدا را خـراب مـی کـنـد

یکی از نشانه‌های زیبایی برای هر فردی، ظاهر اوست که باید متناسب با چهره و اندامش باشد اما زیبایی برای هنرمندان اهمیت خاصی دارد. هرچند این روزها جراحی‌های زیبایی انواع زیادی …

یکی از نشانه‌های زیبایی برای هر فردی، ظاهر اوست که باید متناسب با چهره و اندامش باشد اما زیبایی برای هنرمندان اهمیت خاصی دارد. هرچند این روزها جراحی‌های زیبایی انواع زیادی پیدا کرده اما هنوز رایج‌ترین و معروف‌ترین شکل جراحی زیبایی، جراحی بینی است. شاید یکی از علل شیوع این رفتارها، هنرمندان باشند. بسیاری از آنها مظهر زیبایی تلقی می‌شوند و برای حفظ این زیبایی، دست به چنین جراحی‌هایی می‌زنند....
درحرفه ما، «صدا» حرف اول را می‌زند و حجم عمده صدای خواننده از بینی است و صدای بم یا پایین را، از حنجره می‌گیرد و صدای اوج را از بینی. به همین دلیل وقتی جراحی روی بینی انجام می‌شود، متاسفانه صدا کیفیت خود را از دست می‌دهد. در بیشتر موارد، افرادی هم که جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اند، تودماغی صحبت می‌کنند. معمولا از این‌گونه جراحی‌ها با عنوان جراحی زیبایی بینی صحبت می‌شود اما با ورود برخی افراد سودجو که نه از جراحی حرفه‌ای چیزی می‌دانند و نه از گرافیک و زیبایی اطلاعی دارند، افراد زیبایی ذاتی خود را هم از دست می‌دهند. ما در عرصه هنر، از این گروه افراد کم نداریم که با یک بار جراحی مجبور شده‌اند خود را چندبار به تیغ جراحان بسپارند تا بلکه بتوانند زیبایی از دست رفته‌شان را تا حدی برگردانند؛ صدا که دیگر جای خود دارد.
ضرب‌المثل «بکش و خوشگلم کن» در مورد این افراد استفاده می‌شود ولی امروزه، متاسفانه وقتی خود را به تیغ جراحی می‌سپارند، دیگر راه‌حلی وجود ندارد و حتی نمی‌توانند چهره قدیم خود را بیابند. اینگونه جراحی‌ها برای افرادی که صدا و ظاهر برایشان مهم است مثل تیغی دولبه می‌ماند. ممکن است این نوع جراحی‌ها به قیمت از دست دادن شغلشان تمام شود.
به نظر من اگر افراد به سلامتشان اهمیت بدهند، این قبیل مشکلات پیش نمی‌آید. سلامت و زیبایی تضادی با هم ندارند اما زیبایی فقط با انجام جراحی‌ها به دست نمی‌آید. تناسب اندام نه تنها عاملی در زیبایی است، بلکه از نظر بهداشت روانی هم بسیار تاثیرگذار است. هرچند که متاسفانه در کشور ما توجه زیادی به این موضوع نمی‌شود. شاید به دلیل ضعف در عرصه تبلیغات.

مازیار عصری
خواننده موسیقی پاپ