تجلی قرآن در غزلیات سعدی

"تجلی قرآن در غزلیات سعدی" عنوان کتابی است از شاعر و پژوهشگر معاصر آقای محمدرضا سهرابی‌نژاد که به تازگی توسط خانه کتاب چاپ و منتشر شده است. در این کتاب ضمن بیان دورنمایی از …

"تجلی قرآن در غزلیات سعدی" عنوان کتابی است از شاعر و پژوهشگر معاصر آقای محمدرضا سهرابی‌نژاد که به تازگی توسط خانه کتاب چاپ و منتشر شده است.
در این کتاب ضمن بیان دورنمایی از حیات سعدی به رمزگشایی و استخراج آیاتی از قرآن مجید در ۷۶ غزل از غزلیات سعدی پرداخته است، بی‌شک شاعرانی که با استفاده از آیات الهی در اشعارشان استفاده کرده‌اند، موجب ماندگاری آثار و تابناکی افکار خود شده‌اند.
بسیاری از بزرگان ادب پارسی که آثارشان چون ستارگان فروزان در آسمان ادب پارسی می‌درخشد از جمله حافظ- سنایی- عطار- مولوی- فردوسی و ... ازاین قبیله‌اند. تلاشی که برادر عزیزمان در این زمینه و در برخی از غزلیات سعدی انجام داده‌اند قابل تقدیر است، بخصوص برای شاعران جوان که در ابتدای راه شاعری قدم می‌زنند سودمند و قابل استفاده است و باید بدانند که اگر می‌خواهند آثار و اشعارشان ماندگار و قابل استفاده عموم جامعه قرار بگیرد بایستی رویکردی دقیق به قرآن و احادیث پیامبر اکرم و اهل بیت گرامی آن حضرت داشته باشند. در این کتاب، تنها در اولین غزل که با مطلع:
اول دفتر به نام ایزد دانا
صانع و پروردگار وحی توانا
اکبر و اعظم، خدای عالم و آدم
صورت خوب آفرید و سیرت زیبا ...
آغاز می‌شود به حدود ۳۷ آیه استناد شده است که در هر بیت به یک یا چند آیه اشارت دارد. برای ایشان توفیق بیشتر آرزومندیم تا بتواند تمام غزلیات را به نحو شایسته به پایان برساند.