ششم فوریه سال ۱۸۴۰ میلادی ـ نیوزیلند حاکمیت بریتانیا را پذیرفت

۱۷۲ سال پیش در روز ششم فوریه سال ۱۸۴۰ میلادی رهبران اقوام مائوری نیوزیلند حاکمیت بریتانیا را بر جزایر خود پذیرفته و پیمان ویتانگی را امضا کردند. براساس پیمان ویتانگی تمام …

۱۷۲ سال پیش در روز ششم فوریه سال ۱۸۴۰ میلادی رهبران اقوام مائوری نیوزیلند حاکمیت بریتانیا را بر جزایر خود پذیرفته و پیمان ویتانگی را امضا کردند.
براساس پیمان ویتانگی تمام ساکنان جزایر نیوزیلند از جمله بومیان مائوری تابعیت بریتانیایی یافتند و قدرت اجرایی در دست فرمانداری بود که از سوی ملکه ویکتوریا منصوب می شد.
دو جزیره اصلی نیوزیلند که به اندازه خاک انگلستان وسعت دارند توسط مائوری های ساکنان اولیه آنها که اصلیت پولینزیایی را داشتند ، «آاوته آرو» نامیده می شدند.این نام به مفهوم «زمین ابر طولانی سفید» بود.
این جزایر سرسبز و زیبا در سال ۱۶۴۲ میلادی توسط آبل تاسمان دریانورد مشهور هلندی کشف شده بودند.اکنون دریایی که در سواحل غربی این مجمع الجزایر واقع شده به نام تاسمان نامیده می شود.
سپس در سال ۱۷۶۹ میلادی ، جیمز کوک دریانورد انگلیسی به نوبه خود این جزایر را مورد اکتشاف قرارداد و تنگه ای که جزیره جنوبی را از جزیره شمالی جدا می کند ، تنگه کوک نامیده می شود.
نخستین اروپایی هایی که در این جزایر ساکن شدند ، شکارچیان وال و زندانیان فراری انگلیسی و ایرلندی بودند که به استرالیا تبعید شده بودند.
در زمان لویی فیلیپ، پادشاه فرانسه ، فرانسوی ها تصمیم گرفتند این جزایر را به چنگ آوردند ، اما بریتانیایی ها بر آنها پیشدستی کرده و این جزایر را تصرف کردند.فرانسوی ها به نوبه خود کالدونیای جدید را تصرف کردند.
استعمارگران بریتانیایی پس از پیمان ویتانگی تعهد کردند حقوق مائوری ها بر زمین های اجدادیشان را محترم شمارند ، اما این فقط وعده ای توخالی بود و منجر به جنگ های خونباری میان مائوری ها و استعمارگران بریتانیایی شد.
به این ترتیب ، در روز ششم فوریه سال ۱۸۶۰ میلادی براساس پیمان ویتانگی رهبران اقوام مائوری حاکمیت بریتانیا را بر جزایر خود پذیرفتند.
استعمارگران بریتانیایی به تعهدات خود عمل نکرده و این مساله موجب بروز جنگ های خونباری با اقوام مائوری شد. اما ، بومیان مائوری در مقابل توپ ها و سلاح های آتشین بریتانیایی ها بی دفاع بوده و قتل عام شدند.
نیوزیلند مانند سایر مستعمرات بریتانیا که اکثریت جمعیت آنها را سفیدپوستان تشکیل می دانند به زودی از موقعیت یک دومینیون بریتانیایی مستقل برخوردار گردید.

بهرام افتخاری