روش های نگه داری طولانی مدت مواد غذایی

برای نگه داری مواد غذایی خام یا پخته به مدت طولانی، باید موارد خاصی را رعایت کرد. در این مطلب به نقل از سایت «تبیان» به روش های نگه داری بعضی از این مواد غذایی اشاره می کنیم. ▪ نان: …

برای نگه داری مواد غذایی خام یا پخته به مدت طولانی، باید موارد خاصی را رعایت کرد. در این مطلب به نقل از سایت «تبیان» به روش های نگه داری بعضی از این مواد غذایی اشاره می کنیم.
▪ نان: نان را به قطعات منظم برش بزنید و در داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید و در فریزر بگذارید. در موقع نیاز هم به مقدار لازم نان را از فریزر خارج کنید و ۱۰ دقیقه در داخل سفره قرار دهید. همچنین می توانید آن را با حرارت کم گرم کنید.
▪ زرشک: زرشک را در بسته های پلاستیکی داخل فریزر بگذارید تا تازه بماند.
▪ کشک ساییده شده: کشک از جمله لبنیاتی است که در هر خانه و آشپزخانه ای به کار می آید. اما کشک، ماده ای نیست که بتوان آن را بدون این که فاسد شود، نگهداری کرد. اگر می خواهید همیشه کشک سالم در خانه داشته باشید، کشک ساییده شده را در کیسه های نایلونی ضخیم بریزید و پس از این که سر آن را بستید، در فریزر قرار دهید و هر وقت به کشک احتیاج داشتید، به اندازه نیاز، آن را چند ساعت قبل از مصرف بیرون بیاورید.
کشک ساییده را می توانید داخل ظرف های مخصوص جایخی بریزید و داخل فریزر بگذارید تا یخ ببندد. سپس آن ها را از قالب جدا کنید و داخل کیسه فریزر بگذارید و در فریزر نگهداری و در موقع نیاز از آن استفاده کنید.
▪ چای عطری: چای را در داخل ظرف "در بسته" نگهداری کنید و اگر از پاکت چای استفاده می کنید، سر پاکت را ببندید و داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید. سپس در کیسه را محکم گره بزنید تا عطر چای باقی بماند.
▪ شیرینی تر: شیرینی ها را در ظرف های پلاستیکی کنار هم بچینید و در آن ها را ببندید و در فریزر نگهداری کنید.
▪ شیرینی خشک: برای این که شیرینی خشک را مدتی نگهداری کنید، باید از گذاشتن آن ها در جای مرطوب خودداری کنید. اگر چند عدد برنج در جعبه شیرینی بریزید، باعث ترد ماندن شیرینی هم می شود.
▪ لوبیا سبز: نگه داشتن لوبیا سبز خام یا نیم پز در فریزر تندی زننده ای به آن می دهد. برای رفع این مشکل لوبیا را کاملا بپزید و سپس فریز کنید.اگر لوبیا سبز خریده اید و برای نگهداری از آن در فریزر جا ندارید، لوبیاها را پاک کنید، خرد کنید و در یک شیشه دهان گشاد بریزید و روی آن ها نمک و آب سرد بریزید. به طوری که همه لوبیاها در آب نمک قرار بگیرد. با این روش تا مدتی لوبیا سالم خواهد ماند.
▪ بیسکویت: برای نگهداری بیسکویت، داخل جعبه آن چند حبه قند بیندازید. هیچ گاه بیسکویت را داخل یخچال، پاکت پلاستیکی یا قوطی غیرقابل نفوذ قرار ندهید تا ترد و تازه بماند.
▪ کیک میوه ای: اگر قسمتی از کیک را خورده اید و می خواهید بقیه آن را نگهداری کنید، چند قاچ سیب کنار آن بگذارید و با جعبه داخل یخچال قرار دهید.
▪ رب گوجه فرنگی: برای این که رب گوجه فرنگی تا مدت ها تازه و خوش رنگ باقی بماند، هنگامی که رب را در ظرف می ریزید، روی آن کمی روغن بریزید تا هوا به رب نرسد؛ بعد ظرف را در یخچال قرار دهید.اگر از رب گوجه فرنگی موجود در بازار استفاده می کنید، پس از باز کردن در قوطی تمام محتویات آن را خالی کنید و رب گوجه را در ظرف های سفالی نگهداری کنید؛ زیرا آب اضافی آن جذب ظرف می شود و هرگز خراب نمی شود. رب گوجه را در مکان خنک یا داخل یخچال نگه دارید.
▪ هویج: قبل از گذاشتن هویج در یخچال، سر هویج را ببرید تا خشک و پلاسیده نشود. همچنین می توانید هویج را در ظرفی قرار دهید و روی آن شن نرم و خشک بریزید؛ به طوری که هویج ها از هم فاصله داشته باشد. دقت کنید که شن خشک بماند.
▪ سیر: بوته های سیر را بسته بندی و فریز کنید. هنگام مصرف، پوست آن را جدا کنید و قبل از این که یخ آن باز شود، خرد کنید.
▪ بلال: پوست بلال تازه را بکنید و با یک مسواک خیس از بالا به پایین آن را مسواک کنید تا همه رشته ها از میان دانه های بلال خارج شود. دانه ها را به کمک چاقو جدا و بخار پز کنید. سپس آن را بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید.در هنگام پختن دانه های بلال با آب، از اضافه کردن نمک خودداری کنید! زیرا نمک باعث سفت شدن آن می شود.

● میوه ها
▪ انگور: برای نگهداری انگور از خاک اره استفاده کنید. خاک اره ها را خوب بشویید تا گرد و خاک آن گرفته شود. بعد، آن ها را خشک و خوب نرم کنید. انگور را در ظروف دردار قرار دهید. سپس روی انگور را خاک اره بپاشید. باید به اندازه یک بند انگشت روی انگورها خاک اره ریخته شود. بعد، در ظرف را ببندید. انگورها را می توانید در کیسه بگذارید و آویزان کنید.
▪ موز: برای نگهداری موز، آن را در یخچال نگذارید. اگر موزی که خریداری کرده اید، بیش از حد رسیده است و فعلا به آن نیاز ندارید، آن را در فریزر قرار دهید. البته در این صورت فقط می توانید برای درست کردن شیرموز از آن استفاده کنید.
▪ انار: برای این که بتوانید انار را در مدت زمان طولانی تری نگهداری کنید، پوست آن را با روغن نباتی چرب کنید و در جای خشک و خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید.