پرخاشگر، منفعل، جرأت‌مند، شما کدام هستید؟

مهارت جرأت‌مندی یا همان رفتار جرأت‌مندانه، رفتار یا مهارتی است که به افراد توانایی می‌دهد از خودشان در موقعیت‌های مختلف محافظت و دفاع کنند.‌ کسانی که این مهارت را دارند، …

مهارت جرأت‌مندی یا همان رفتار جرأت‌مندانه، رفتار یا مهارتی است که به افراد توانایی می‌دهد از خودشان در موقعیت‌های مختلف محافظت و دفاع کنند.‌
کسانی که این مهارت را دارند، با رفتار جرأت‌مندانه‌ی خود قادرند دیگران را از عقاید و احساسات‌شان مطلع کنند و اجازه ندهند که آنها بنا به میل خود با وی رفتار کنند.
این افراد قادرند دیگران را در موضعی قرار دهند که ضمن احترام به حق خود، به حق آن‌ها نیز احترام بگذارند، این رفتار به این دلیل در جهت مخالف با رفتار پرخاشگرانه یا منفعلانه یا منفعل - پرخاشگر قرار دارد که در آن افراد در یک تعامل برنده قرار می‌گیرند. یعنی ضمن احترام و حفظ حقوق دیگران اجازه نمی‌دهند که به آن‌ها بی احترامی شود یا نادیده گرفته شوند، چنان که ذکر شد در رفتار پرخاشگرانه، فرد برای احقاق حقوق خود، حقوق دیگران را زیر پا می‌گذارد و از آن جا که خود مورد بی‌احترامی قرار گرفته، یا تصور می‌کند که به او بی‌احترامی شده یا خواهد شد، در صدد رفتار متقابل بر می‌آید و ممکن است به جای یک ضربه که متحمل شده، ده‌ها ضربه را به طرف مقابل وارد کند.
برعکس، افراد منفعل و تابع به‌رغم این که شاهد تضییع حقوق خود و بی‌احترامی دیگران نسبت به خود هستند، از ترس اینکه مبادا با اعتراض، اوضاع را بدتر کنند یا خشم طرف مقابل را برانگیزند، سکوت می‌کنند و حتی در مواردی تن به پست‌ترین کارها می‌دهند تا مبادا دیگران را از خود ناامید کنند و در نتیجه‌ی آن طرد شوند.
افرادی که رفتار منفعل – پرخاشگرانه دارند ممکن است در شرایط جاری خشم خود را ابراز نکنند و از اینکه مورد ظلم قرار گرفته‌اند شکایتی ابراز ندارند، اما به محض کمرنگ شدن سایه‌ی ظالم، خشم خود را به بدترین وضع ابراز کنند، برای مثال اموال کسانی را که تصور می‌کنند به آنها ظلم کرده‌اند از بین ببرند یا حتی ممکن است تله‌هایی بر سر راه آن‌ها بگذارند که جان و مالشان را به خطر اندازد. بنابراین، با رشد رفتار جرأت مندانه افراد می‌آموزند که بدون خشم یا رفتار پرخاشگرانه و گستاخانه حقوق خود را احیا کنند یا از تضییع آن جلوگیری کنند.