پوست، شناسنامه سلامتی ماست

غده تیرویید در پایین و جلوی گردن قرار دارد. هورمون‏هایی که این غده ترشح می‌کند، وظایف مختلفی بر عهده دارند که از جمله این وظایف، حفظ تعادل واکنش‏های شیمیایی و سوخت‏وساز در …

غده تیرویید در پایین و جلوی گردن قرار دارد. هورمون‏هایی که این غده ترشح می‌کند، وظایف مختلفی بر عهده دارند که از جمله این وظایف، حفظ تعادل واکنش‏های شیمیایی و سوخت‏وساز در بدن انسان است. کم‏کاری تیرویید روی اندام‏هایی مانند پوست و مو، قلب، مفاصل و ... و همچنین رشد و نمو فرد تاثیر منفی می‌گذارد. شایع‏ترین علت کم‏کاری تیرویید، التهاب آن است و علتش نیز آن است که سیستم ایمنی بدن بیمار، به اشتباه به غده تیرویید حمله می‌کند.


● علایم کم‏ کاری تیرویید
علایم زیادی برای این بیماری شناخته شده است که از آن جمله می‌توان به حساسیت نسبت به سرما، یبوست، افسردگی، احساس رخوت و خستگی، شدت گرفتن عادت ماهیانه در خانم‌ها، درد مفاصل و عضلات، افزایش وزن و کلفت شدن صدا اشاره کرد. در کم‏کاری تیرویید پوست فرد، سرد و رنگ‏پریده است. این افراد معمولا دچار خشکی پوست هستند. تغییراتی در لایه‌های مختلف پوست رخ می‌دهد، از جمله برخی از لایه‌های پوست مانند «اپیدرم» نازک می‌شود. به‏تدریج چین‌وچروک‏های ریزی هم ممکن است روی پوست پدیدار شود. رنگ پوست هم به دلیل تجمع «بتاکاروتن» به زردی می‏گراید. برخی مواد در پوست تجمع می‌کنند و باعث می‌شوند که پوست فرد بیمار، پف‏آلود به نظر آید (این عارضه با درمان کم‏کاری تیرویید از بین می‌رود). موها خشن، خشک و شکننده شده و رشد آن کم می‌شود. ریزش مو ممکن است به طور منتشر یا موضعی رخ دهد. موهای ابرو نیز به‏ویژه در یک‌سوم خارجی آن دچار ریزش می‌شود. گرچه موهای بدن هم کم می‌شوند، ولی ممکن است موهای کرکی در پشت، شانه‌ها و دست و پا زیاد شود. رشد ناخن‏ها هم کاهش یافته و ممکن است ضخیم و شکننده و دچار خطوط طولی و عرضی شود. در درازمدت نیز تغییراتی در چهره فرد رخ می‌دهد از قبیل پهن شدن بینی، کلفت شدن لب‏ها، پف‏دار شدن پلک‏ها و بزرگ شدن زبان. علاوه‏براین، التیام زخم در کم‏کاری تیرویید مختل می‌شود. برای درمان، باید کمبود هورمون‏های تیرویید را با دارو جبران کنیم. درمان‏های موضعی نیز به‌بهبود وضع پوست بیمار کمک می‌کنند.

دکتر فرشید دبیرزاده