پنجم ژانویه سال ۱۹۶۸ میلادی ـ به قدرت رسیدن دوبچک در چکسلواکی

۴۴ سال پیش در روز پنجم ژانویه سال ۱۹۶۸ میلادی الکساندر دوبچک به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چکسلواکی ( جمهوری چک و جمهوری اسلواکی امروزی ) انتخاب شد و در واقع قدرت را در این کشور …

۴۴ سال پیش در روز پنجم ژانویه سال ۱۹۶۸ میلادی الکساندر دوبچک به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چکسلواکی ( جمهوری چک و جمهوری اسلواکی امروزی ) انتخاب شد و در واقع قدرت را در این کشور اروپای شرقی در دست گرفت.
الکساندر دوبچک در اوهرووک در اسلواکی غربی متولد شده بود. خانواده اش به ایالات متحده مهاجرت کرده اما پس از خاتمه جنگ جهانی اول به میهن بازمی گردند.
چند سال بعد ، خانواده دوبچک به همراه ۳۰۰ خانواده دیگر در اتحاد جماهیر شوروی اقامت می گزینند.در سال ۱۹۳۸ میلادی استالین دستور می دهد خارجیان مقیم شوروی باید تبعه شوروی شوند.
الکساندر دوبچک ترک تابعیت را نمی پذیرد و به کشورش بازمی گردد. در سال ۱۹۳۹ میلادی ، او به حزب کمونیست چکسلواکی که مخفیانه فعالیت می کرد ، پیوست.
دوبچک در این دوران با طبقه کارگر آشنا می شود. پس از خاتمه جنگ جهانی دوم ، شوروی با تحمیل رژیم کمونیستی به چکسلواکی ، این کشور کوچک را به یکی از اقمار خود در پشت پرده آهنین تبدیل می کند.
دوبچک به سرعت سلسله مراتب ترقی در حزب کمونیست را می پیماید و در سال ۱۹۵۳ میلادی به مقام دبیرکلی حزب منطقه ترنچین می رسد.
دوبچک یک کمونیست اصلاح طلب بود و نمی خواست کشورش تحت تسلط شوروی باشد.
سرانجام وقتی به سمت دبیرکلی حزب کمونیست چکسلواکی می رسد ، با کمک هوادارانش و حمایت مردم دست به اصلاحات می زند.
به این ترتیب ، در روز پنجم ژانویه سال ۱۹۶۸ میلادی الکساندر دوبچک به عنوان دبیرکل حزب کمونیست شوروی انتخاب شد و قدرت را در این کشور به دست گرفت.
دوبچک بانی «بهار پراگ» بود. او می گفت: «ما می خواهیم یک سوسیالیسم با چهره بشری را ایجاد کنیم.» نسیم آزادی بر چکسلواکی وزیدن گرفت و بهار پراگ آغاز شد.
افسوس که دوره آن کوتاه بود و چند ماه پس از به قدرت رسیدن الکساندر دوبچک ، نیروهای پیمان ورشو به فرماندهی شوروی به کشور کوچک چکسلواکی حمله کرده و به بهار پراگ خاتمه دادند.

بهرام افتخاری