«خوشبختی» واژهای زیبا و دلپذیر است و در فرهنگ و تمدن آرمانی، ارزشمند و محبوب شمرده میشود. انسانها با دو دیدگاه و دو نظریه به خوشبختی مینگرند؛ عدهای زندگی را دامنهای سرسبز، …
«خوشبختی» واژهای زیبا و دلپذیر است و در فرهنگ و تمدن آرمانی، ارزشمند و محبوب شمرده میشود. انسانها با دو دیدگاه و دو نظریه به خوشبختی مینگرند؛ عدهای زندگی را دامنهای سرسبز، باصفا و ساحلی دلپسند و دلربا میبینند که در آن باید خوب نوشید، خوب پوشید و خوب گشت...
آنها خوشبختی را در زیبایی، دارایی و توانایی و تنآسایی خلاصه و زندگی را فقط در خوشی و راحتی معنا میکنند اما برای عدهای دیگر که به دنیای آفرینش به دیده یک آموزشگاه شایسته برای آموزههای آسمانی مینگرند، زندگی مانند معبری حساس و سرنوشتساز است که فقط فرصت یکبار حضور در آن فراهم میشود و جلوههایی زیبا و فراتر از جلوههای ظاهری و دنیایی دارد. آنها با این دید، انسان را موجودی ارزشمند و خودشان را متعهد و مکلف و موظف به عمل به وظایف میدانند.
تفسیر «خوشبختی» نیز برای این دو دیدگاه متفاوت است؛ خوشبختی در دیدگاه اول مادیگرا، رویایی و دستنیافتنی است. در واقع مادیگرایان معتقدند که نمیتوانند به خوشبختی برسند زیرا در جهان وجود ندارد. آنها در دستیابی به جلوهها و مصداقهای مادی زودگذر و کاذب، ناکام هستند یا به همه آرزوهایشان نرسیدهاند یا اگر رسیدهاند، دست و پا شکسته رسیدهاند، بنابراین اعتقادی به وجود خوشبختی و در نتیجه آرامش لذتبخش در سایه همین خوشبختی ندارند و زندگی پردردسر و پردغدغهای را با بیقراریها و دغدغه خاطر سپری میکنند. اما نگاه گروه دوم به زندگی زیباست زیرا با عینک حقیقت و دیدی منطقی به آن نگاه میکنند. آنها خوشبختی را خیالی، ماورایی و رویایی نمیبینند. نگاهی زیباشناسانه و زیبابینانه دارند و معتقدند خوشبختی هم در این دنیا وجود دارد و هم در عالم دیگر. با این تفاوت که در این دنیا، گذراست و لحظهای و در عالم دیگر جاودانه و همیشگی. گرچه خداوند انسان را برای زندگی در این جهان در رنج و زحمت آفریده است اما لحظههایی وجود دارد که میتواند در آنها خوشبختی را به چشم ببیند، حس و لمس کند و حتی هنگام رنجکشیدن هم اگر سختیها را لطف و عنایت از جانب خدا بداند، میتواند مزه خوشبختی را بچشد. انسان باید این حقیقت را بپذیرد که هر شرایطی و هر موقعیتی، خوشیهای خاص خود را دارد. در سنین مختلف هم خوشیها متفاوت و متغیر است. نباید خوشبختی را در دوردستها جستجو کرد.
فرشته تختی
کارشناس و پژوهشگر حوزه
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است