چند نکته برای والدین یک کودک پر وزن

والدین در کمک به کودکان چاق برای کنترل وزن آنها و اینکه به عادات سالم روی آورند نقش فوق العاده مهمی را بازی می کنند. از هر فرصتی برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکانتان استفاده …

والدین در کمک به کودکان چاق برای کنترل وزن آنها و اینکه به عادات سالم روی آورند نقش فوق العاده مهمی را بازی می کنند.
از هر فرصتی برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکانتان استفاده کنید. کودکان چاق بیش از سایرین در معرض خطر کاهش اعتماد به نفس هستند، که دلیل آن تاکید جامعه برظا هر خوب و ظرافت اندام است. از پیش کشیدن موضوع بهداشت و تندرستی نترسید، اما خیلی مواظب باشید تا مبادا کودک، این نگرانی و دغدغه خاطر شما را یک توهین تلقی کند. با فرزندان خود به صورت رودرو، بی رودربایستی، و بدون هرگونه پیش داوری صحبت کنید.
به علا وه توصیه های زیر را هم مد نظر قرار دهید:
- برای کودک خود سرمشق باشید. اطمینان حاصل کنید که سبک زندگی شما پرخوری و بی تحرکی را در کودکتان ترغیب نمی کند. اگر مایلید کودک شما در رستوران سفارش سیب زمینی سرخ کرده ندهد، خودتان هم این کار را نکنید. شیرینی جات خوشمزه نخرید، اگر می خواهید کودکتان یواشکی به آن ناخنک نزند.
- غذا خوردن را از بقیه کارها جدا کنید. افراد خانواد باید مواظب باشند تا هنگام تماشای تلویزیون، گردش با اتومبیل یا رفتن به آشپرخانه چیزی نخورند. بنشینید، غذا بخورید، از آن لذت ببرید و بعدهم برخیزید و به دنبال کار دیگری بروید.
- غذا را جایزه ندهید. برای بچه ها به عنوان جایزه، خوراکی نخرید. برای جشن گرفتن از روش های دیگری استفاده کنید. مثلا به پیاده روی بروید، به بازی بولینگ بروید، یا به اتفاق به دوچرخه سواری بروید.
- وقت تماشای تلویزیون و بازی کامپیوتر را کاهش دهید. ارتباط واضحی میان زمان تماشای تلویزیون به ویژه چنانچه همراه با خوردن باشد- و چاقی وجود دارد. کودکان نباید در اتاق خوابشان تلویزیون داشته باشند و زمان استفاده از کامپیوتر یا تماشای تلویزیون اگر ارتباطی با تکالیف درسی ندارد نباید بیشتر از یک تا دو ساعت در روز باشد.
- برای اهداف مثبت متمرکز شوید. به فرزند خود در تلا ش برای دستیابی به اهدافی مثل توانایی برای دوچرخه سواری به مدت بیش از ۲۰ دقیقه بدون خستگی و دویدن همراه و همگام با سایر بچه ها در کلا س های آمادگی جسمانی کمک کنید.
- اهداف سهل الوصولی برای کل خانواده تعیین کنید. تغییرات ایجاد شده در رژیم باید جزئی و در برگیرنده کل خانواده باشد. مثلا همه خانواده را در یک شامگاه برای قدم زدن بیرون ببرید ولی به جای دسرهای پرکالری و ممنوع، فقط میوه با خود ببرید و مثل دفعات گذشته، در بین راه غذاهای آماده نخرید.


منبع: کتاب جامع سلا مت خانواده- انتشارات تیمورزاده