۲۷ دسامبر سال ۱۹۷۹ میلادی ـ شوروی به افغانستان حمله کرد

۳۲ سال پیش در روز ۲۷ دسامبر سال ۱۹۷۹ میلادی نیروهای ارتش شوروی به خاک افغانستان حمله می کنند. افکار عمومی جهان در آن هنگام به دلیل تعطیلات کریسمس و سال نو چندان به این حمله واکنش …

۳۲ سال پیش در روز ۲۷ دسامبر سال ۱۹۷۹ میلادی نیروهای ارتش شوروی به خاک افغانستان حمله می کنند. افکار عمومی جهان در آن هنگام به دلیل تعطیلات کریسمس و سال نو چندان به این حمله واکنش نشان نداد.
در پی کشته شدن نورمحمد تره کی ، عامل کودتای کمونیستی در افغانستان به دست حفیظ الله امین ، شوروی دریافت که امین فرد مناسبی برای حفظ منافع این کشور در افغانستان نیست.
بنابراین ارتش شوروی به دستور لئونید برژنف ، رهبر و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی و به این بهانه که دولت قانونی افغانستان از آنها کمک خواسته است به خاک این کشور حمله می کند.
حفیظ الله امین که کمتر از ۴۰ روز قدرت رادر دست داشت به قتل می رسد.
ببرک کارمل ، عامل شوروی ها به مقام ریاست جمهوری افغانستان منصوب می شود.
با دخالت مستقیم نیروهای نظامی شوروی در افغانستان مبارزه مجاهدین افغانی با رژیم کمونیستی این کشور که از زمان کودتای نور محمد تره کی علیه دولت داود خان آغاز شده بود ، ابعاد گسترده ای می گیرد و به یک جنگ تمام عیار مبدل می شود.
در اواسط سال های دهه ۱۹۸۰ میلادی نیروهای رژیم کمونیستی افغانستان و حدود ۲۰۰ هزار نظامی شوروی کنترل شهرها و راه های ارتباطی اصلی را در دست داشتند ، اما قادر به شکست دادن مجاهدین افغانی نبودند.
احمد شاه مسعود برجسته ترین فرمانده مجاهدین محسوب می شد که لقب شیر پنجشیر را داشت و علی رغم بمباران های سنگین هوایی و تجهیزات مدرن ارتش شوروی هرگز اجازه نداد آنها بر دره پنجشیر مسلط شوند.
سرانجام در دوران میخاییل گورباچف دولت شوروی به این نتیجه رسید که در یک باتلاق گرفتار شده است ، ببرک کارمل استعفا داد و نجیب الله جانشین او شد.
در روز ۱۵ آوریل سال ۱۹۸۸ براساس توافق های ژنو که میان شوروی ، آمریکا ، افغانستان و پاکستان امضا شد ، اشغال افغانستان توسط شوروی خاتمه یافت.
نیروهای شوروی در روز ۱۵ فوریه سال ۱۹۸۹ میلادی از خاک افغانستان عقب نشینی کردند.
به این ترتیب ، در روز ۲۷ دسامبر سال ۱۹۷۹ میلادی نیروهای ارتش شوروی به خاک افغانستان حمله کردند. در این جنگ ۱۰ ساله دستکم یک میلیون افغانی کشته شدند و ۵ میلیون نفر به کشورهای ایران و پاکستان پناهنده شدند.
بیش از ۱۵۰۰۰ نظامی شوروی به قتل رسیدند و هزاران سرباز دیگر معلول شدند.
با خروج نیروهای شوروی از افغانستان دوره تاریکی که از کودتای نورمحمد تره کی آغاز شده بود به پایان رسید. اما افسوس که دوره تاریک دیگری برای کشور و ملت مظلوم افغانستان در راه بود که تا به امروز نیز ادامه دارد.

بهرام افتخاری