شهر افسانه ای ابرقو

افسانه‌های زیادی درباره این‌که شهر ابرکوه یا همان ابرقو از کجا آمده و تاریخچه پیدایش آن چیست، وجود دارد و در کتاب‌های تاریخی هم از آن کم نگفته‌اند؛ از فارسنامه ابن‌بلخی بگیرید …

افسانه‌های زیادی درباره این‌که شهر ابرکوه یا همان ابرقو از کجا آمده و تاریخچه پیدایش آن چیست، وجود دارد و در کتاب‌های تاریخی هم از آن کم نگفته‌اند؛ از فارسنامه ابن‌بلخی بگیرید تا کتاب آثار ایران که آندره‌گدار نوشته. خلاصه این شهر ریشه در گذشته‌های خیلی دور دارد، حتما اگر شما از بناهای تاریخی متعددی که در گوشه و کنارش وجود دارد بتوانید چشم بپوشید، از سرو پیر آن نمی‌توانید. بالاخره چند هزار سال زندگی در دل کویر شوخی نیست.
دیدنی‌های این شهر از لحاظ جغرافیایی به هم نزدیک است و در یک روز می‌توانید همه جا را ببینید. پس نیازی نیست دنبال جایی برای اسکان باشید اما اگر قصد اقامت دارید در ورودی این شهر یک متل‌۳ستاره وجود دارد.


● بقعه پیر سبزپوش
اگر نام کتاب انسان کامل که از مجموعه رسائل مشهور به گنجینه‌ نوشته‌های ایرانی است را شنیده‌اید، بقعه نویسنده آن را می‌توانید در شهر ابرقو بیابید. بقعه پیر حمزه سبزپوش یا شیخ عزیزالدین نسفی یکی از بناهای تاریخی شهر ابرقو است که گچبری ویژه داخل آن مربوط به قرن ششم هجری است و با گچکاری‌های گنبد علویان همدان و مدرسه حیدریه قزوین و مسجد جامع ورامین شباهت دارد.


● گنبد هزار ساله
از دیگر بناهای دیدنی‌‌ این شهر، گنبد عالی است که از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی ابرکوه محسوب می‌شود. گنبد عالی که در سال ۴۴۸ هجری ساخته شده، بنایی ۸ضلعی است که توسط فرزند «امیر علی الدین شمس الدوله دیلمی» به نام فیروزان ساخته شده است و تمام بازدید کننده‌ها از حالت خاص آن تحت تاثیر قرار می‌گیرند.


● ازعهد قاجار
خانه آقازاده یکی از منازل قدیمی شهر ابرکوه است که با توجه به‌خصوصیات اقلیمی و آب‌‌وهوای خاص مناطق کویری ساخته شده است و در میدان دروازه قرار دارد. مساحت ۸۲۰‌متر و زیربنای ۵۲۸ مترمربع نشان می‌دهد خانه بسیار بزرگی است. قسمت شاخص و قابل توجه این بنا بادگیر ۲ طبقه آن است. این بنا با خشت، گل و چوب ساخته شده و قدمتش به عهد قاجار می‌رسد. این ساختمان محوطه‌ای دارد که در ۴ طرف آن اتاق‌هایی ساخته شده است. کف حیاط به‌صورت سنگ فرش با قلوه سنگ است که بخش‌هایی از آن هنوز باقی مانده. این خانه مثالی عالی از معماری خاص خانه‌های باستانی کویر ایران است.


● منار جفت عزیز ‌الدین نسفی
در نزدیکی خانه آقازاده، خانه موسوی و خانه حسینی دوست هم هست که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.
خندق تاریخی شهر که مربوط به پیش از اسلام است، مسجد جامع، گنبدخانه سیدون، یخچال‌های عظیم خشتی و منار جفت عزیزالدین نسفی هم از دیدنی‌های دیگر این شهر است.


● درخت همیشه سبز
در ایران باستان، کاشتن درخت در طبقات مختلف جامعه اهمیت بسیار بالایی داشته. در نگاره‌ها و آثار باستانی مانند حجاری‌های دوره هخامنشی در تخت جمشید، نماد درخت و به‌طور خاص، سرو آورده شده است. زرتشتیان معتقدند، سرو به‌دلیل آن‌که درختی همیشه سبز است، همواره در ایران مهم بوده و سرو ۵ هزار ساله ابرقو نیز در این میان اهمیت ویژه‌ای دارد. بته جقه که یکی از نقوش سنتی ایران است و در بیشتر هنرهای سنتی ایران استفاده می‌شود و بالای کلاه پادشاهان ایران نیز دیده می‌شود، تغییر یافته سرو سرافکنده است که در فرهنگ ایرانی ایستادگی و تواضع را با هم نشان می‌دهد. این سرو که به روایتی ۵ و به روایتی ۲هزار سال دارد، اصلی‌ترین جاذبه گردشگری ابرقوست.