گیاه اشراف!

کنتیا (هوویا) از آن گیاهانی است که واقعا می‌تواند جلوه خاصی به اتاق شما بدهد، این نخل بسیار زیبا با برگ‌‌های پهن و به نسبت بلند و برگشته به طرف پایین نظر همه را به خود جلب می‌کند …

کنتیا (هوویا) از آن گیاهانی است که واقعا می‌تواند جلوه خاصی به اتاق شما بدهد، این نخل بسیار زیبا با برگ‌‌های پهن و به نسبت بلند و برگشته به طرف پایین نظر همه را به خود جلب می‌کند و خوشبختانه نگهداری آن نیز چندان مشکل نیست و در صورتی که به مسائل آبیاری و کوددهی توجه کنید، سال‌ها می‌توانید یک کنتیای بزرگ را در گلدان نگهداری کنید البته این گیاه رشد بسیار کندی دارد و به‌طور سالانه تنها ۲۵سانتی‌متر رشد می‌کند.


● آنچه باید درباره گیاه بدانید
▪ در صورتی که نوک برگ‌ها قهوه‌ای و سپس خشک شوند، علت آن کمبود رطوبت، آبیاری نامنظم یا کمبود پتاس خاک است.
▪ چنانچه هوای محیط خیلی سرد باشد، رنگ‌ برگ‌ها قهوه‌ای کم‌رنگ شده و خشک می‌شوند.
▪ اگر گیاه را بیش از اندازه آبیاری کنید، ریشه گیاه گندیده و در نهایت پوسیده می‌شود.
▪ در هوای خشک رنگ‌ برگ‌ها کم‌رنگ شده و آب برگ گرفته می‌شود.
▪ سوز سرما از شکاف پنجره‌ها در زمستان به گیاه آسیب جدی می‌رساند. سعی کنید گیاه در نزدیکی پنجره با شرایط فوق نباشد.
▪ هنگام جابه‌جایی گیاه بدون پوشش، در خودرو بدون سقف خودداری کنید.
▪ گیاه را به مدت طولانی در نور زیاد و آفتاب قرار ندهید.
▪ هنگام تعویض گلدان ابتدا خاک را مرطوب و بدون آن‌که خاک گلدان تکان بخورد و ریشه دیده شود، اقدام به تعویض کنید.
▪ وقتی این گیاه را تکثیر می‌کنید خاک گلدان باید به نسبت مرطوب باشد. جوانه‌ها بسیار ضعیف هستند و باید در جابه‌جایی آن‌ها دقت لازم را داشته باشید البته حواس‌تان باشد از آبیاری بیش از اندازه اجتناب کنید.


● در سایه، مقاومت خوبی دارد
این گیاه به نور چندانی نیاز ندارد و بسیار مقاوم است اما چنانچه در سایه آفتاب قرار داشته باشد، اندامی محکم و برگ‌هایی سبز و مقاوم خواهد داشت.


● گرما را دوست دارد
کنتیا گرما را دوست دارد و در دمای بالا رشد خوبی دارد. دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد بهترین دما برای گیاه بوده البته در دمای ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد هم مقاومت دارد.


● آبیاری مثل همه گیاهان
در هوای گرم تابستان، هفته‌ای ۲ تا ۳ بار و در هوای سرد و خشک هفته‌ای یک‌بار گیاه را با آب هم‌دما و بدون املاح آبیاری کنید.(بهتر است آب را چند ساعت بگذارید تا بماند)


● آفت‌هایی که دشمن گیاه شما هستند
نوعی قارچ، شپشک، آردآلود و کنه ریز قرمز آفت این گیاه است.


● اگرمی‌خواهید چند کنتیا داشته ‌باشید؟
تکثیر گیاه کمی دشوار است؛ کنتیا فقط با بذر تکثیر شده و زمان آن از اواسط بهار تا اواخر بهار است. بذر را در گلدانی کوچک با قطر دهانه ۱۴ سانتی‌متر که حاوی خاک مناسبی باشد، قرار دهید.


● هر ۲سال اسباب‌کشی
هر ۲ سال یک‌بار با دقت تمام گلدان را تعویض کنید. توجه داشته باشید ریشه گیاه بسیار حساس بوده و هنگام جابه‌جایی اگر دقت نکنید ممکن است آسیب جدی گیاه را تهدید کند.


● خاک مخلوط را دوست دارد
بهترین خاک برای گیاه ترکیبی از ۲ پیمانه خاک باغچه، یک پیمانه خاک برگ و یک پیمانه خاک تورب است.


● هر روز مه‌پاشی می‌خواهد
اگر می‌خواهید گیاه‌تان شاداب باشد باید در هوای گرم روزانه آن را مه‌پاشی کنید. این گیاه به رطوبتی حدود ۴۰ تا ۷۰درصد نیاز دارد.


● شست‌و‌شو با آب و صابون هر ۲ ماه یک‌بار
حداقل ۲ ماه یک‌بار بار برگ‌های گیاه را با آب ولرم و آب صابون غیرعطری بشویید البته حواس‌تان باشد هرگز از مواد براق‌کننده استفاده نکنید.