وب ۲.۰

همه شما با مفهوم وب یا همان «تارنما» آشنا هستید اما کاربرد این واژه به تنهایی بر می گردد به تاریخچه وب سایت های اینترنتی تا پیش از ظهور گوگل. با آمدن گوگل، برنامه نویسان وب متوجه …

همه شما با مفهوم وب یا همان «تارنما» آشنا هستید اما کاربرد این واژه به تنهایی بر می گردد به تاریخچه وب سایت های اینترنتی تا پیش از ظهور گوگل. با آمدن گوگل، برنامه نویسان وب متوجه کم و کاستی هایی در پردازش و کاربرد صفحات اینترنتی شدند در نتیجه نام صفحات گذشته را Web ۱.۰ گذاشتند و صفحات اینترنتی جدید را با نام Web ۲.۰ تعریف کردند که ویژگی های برجسته ای نسبت به وب های نسل اول داشت.
در حال حاضر تمام سایت های اینترنتی به وب ۲.۰ مهاجرت کرده اند. وب ۲.۰ در حقیقت به سایت هایی گفته می شود که به کاربران خود امکان اظهارنظر و اشتراک گذاری فایل های متنوع را می دهند. سایت هایی چون ویکی ها، فیدها، وبلاگ ها و ... عضوی از خانواده وب سایت های نسل دوم هستند.
در واقع وب ۲.۰ کارکردی دوسویه دارد و کاربران آن در صورتی که اجازه داشته باشند، می توانند به راحتی متنی بنویسند، فیلمی آپلود کنند و یا یک فایل صوتی را به اشتراک بگذارند. بهترین مثالی که می توان از یک نمونه وب ۲.۰ زد، سایت معروف ویکی پدیاست که در آن مطالبی با موضوع های مختلف وجود دارد و کاربران به تدریج متن ها را اصلاح و اضافه می کنند.
همچنین شبکه های اجتماعی نیز یک نمونه قدرتمند دیگر از وب ۲.۰ به حساب می آیند. در این نسل از وب، کاربران می توانند در بالا بردن سطح اطلاعات به یکدیگر کمک کنند و دائم با هم در تعامل باشند. در حال حاضر وب ۲.۰ در مسائل مختلف مانند کسب و کار، فضای بهداشت و درمان، صنعت و دیگر موارد گسترش یافته است.

تندهوش