۱۳ دسامبر سال ۱۹۸۱ میلادی ـ کودتای نظامی یاروزلسکی در لهستان

۳۰ سال پیش در روز ۱۳ دسامبر سال ۱۹۸۱ میلادی ژنرال ووزچیک یاروزلسکی دست به کودتای نظامی زد و در لهستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد. یاروزلسکی که امیدی به یاری شوروی گرفتار در …

۳۰ سال پیش در روز ۱۳ دسامبر سال ۱۹۸۱ میلادی ژنرال ووزچیک یاروزلسکی دست به کودتای نظامی زد و در لهستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.
یاروزلسکی که امیدی به یاری شوروی گرفتار در باتلاق افغانستان نداشت تصمیم می گیرد به تنهایی به این غائله خاتمه دهد.
در پی اعلام وضعیت فوق العاده در لهستان ، ۶۰۰۰ عضو اتحادیه کارگری از جمله لخ والسا دستگیر شدند.اتحادیه آزاد همبستگی منحل شد.هیجان فراوانی در لهستان و نیز در کشورهای غربی حکمفرما گردید.
در روز ۱۸ اکتبر سال ۱۹۷۸میلادی ، با انتخاب کارل ووجتیلا کاردینال لهستانی به مقام پاپ رهبر کاتولیک های جهان با نام پاپ ژان پل دوم ، مخالفت با رژیم کمونیستی لهستان جان تازه ای گرفت.
پاپ ۵۸ ساله در ماه ژوئن سال ۱۹۷۹ میلادی به زادگاه خود لهستان رفت.
در ماه فوریه سال ۱۹۸۰ میلادی کارگران کارگاه های کشتی سازی بندر گدانسک تحت هدایت لخ والسا یک کارگر برق کار دست به اعتصاب زدند.اعتصاب ها در سراسر لهستان گسترش یافتند.
پایه های رژیم کمونیستی حاکم به لرزه درآمد و ادوارد گیرک رهبر حزب کمونیست ناگزیر استعفا داد.
در روز ۹ نوامبر سال ۱۹۸۰ میلادی دولت لهستان اتحادیه همبستگی به ریاست لخ والسا را به رسمیت شناخت. بیش از ۱۰ میلیون لهستانی عضو این اتحادیه شده بودند.
با این حال ، دامنه اعتصاب ها کاهش نمی یابد. ادوارد گیرک رهبر لهستان به زودی ناگزیر به استعفا می شود و ژنرال ووزچیک یاروزلسکی قدرت رادر این کشور در دست می گیرد.
به این ترتیب ، در روز ۱۳ دسامبر سال ۱۹۸۱ میلادی ژنرال یاروزلسکی دست به کودتای نظامی زد و در لهستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.
شوروی در افغانستان گرفتار شده بود و نمی توانست در بحران لهستان مداخله نظامی کند بنابراین ژنرال ووزچیک یاروزلسکی رهبر جدید کشور لهستان باید به تنهایی این بحران را حل می کرد.
این کودتا کسی را فریب نمی دهد زیرا نشانه ناتوانی کمونیست ها در اداره کشور بود و نوید فروپاشی آتی امپراتوری شوروی را می داد.

بهرام افتخاری