نکات مفید برای پیشگیری از حملات اضطرابی

اضطراب عبارت از یک احساس ناراحت کننده و مبهم از ترس، وحشت یا احساس خطر با منشا ناشناخته است که بر فرد مستولی می شود. متخصصان روانشناسی بالینی در مرکز پزشکی مایوکلینیک در سایت …

اضطراب عبارت از یک احساس ناراحت کننده و مبهم از ترس، وحشت یا احساس خطر با منشا ناشناخته است که بر فرد مستولی می شود.
متخصصان روانشناسی بالینی در مرکز پزشکی مایوکلینیک در سایت رسمی این مرکز به چند نکته مهم و مفید برای پیشگیری از حملات اضطرابی اشاره کرده اند که به قرار زیر است:
- از مصرف خوراکی های کافئین دار مانند الکل، قهوه، چای، کولاها و شکلات خودداری کنید چون کافئین شما را در یک حالت تحریک پذیری بالا قرار می دهد.
- از سیگار کشیدن جدا خودداری کنید زیرا نیکوتین موجود در سیگار سبب افزایش تحریک پذیری فیزیکی و فیزیولوژیکال می شود. همچنین استعمال سیگار سبب افزایش انقباض عروقی و افزایش کارکرد قلبی می شود.
- انجام ورزش روزانه می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد حتی یک پیاده روی کوتاه اطراف آپارتمان می تواند در آرام نگه داشتن شما موثر باشد.
- درمانهای شناخت رفتاری نیز تا حد زیادی در کنترل اضطراب و حمله های ترس، موثر هستند. برای این منظور ابتدا ترس و اضطراب خود را در رابطه با موقعیت خاص بشناسید و قبول کنید که شما دچار این اضطراب هستید و برای مواجهه با این موقعیت، برنامه ریزی کنید. برای مثال اگر احساس می کنید که دائم در خصوص مسائل مالی اضطراب دارید، یک برنامه پس انداز را برنامه ریزی کنید و یا بودجه ای را بطور مجزا برای این موارد در نظر بگیرید. هم چنین در مشکلات قبلی خود باقی نمانید. تغییراتی ایجاد کنید که احساس راحتی بیشتری داشته باشید و به خودتان فرصت دهید که مشکلات را پشت سر بگذارید.
- با بدن و جسم خود مهربان باشید.
- تنش های خود را با ورزش سنگین و ماساژ از بدن خود خارج کنید.
- از تکنیکهای آرام سازی (رلکسیشن) استفاده کنید.
-به اندازه کافی استراحت کنید و اگر در خواب مشکل دارید حتما برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.
-فکر خود را با کار و تفریحات سالم و مفید مشغول نگه دارید.
-برای لذت بردن بیشتر از لحظات خود به دیدن یک فیلم کمدی، پیاده روی و یا کوهنوردی بروید.
-برنامه ریزی روزانه داشته باشید، داشتن کار بیش از حد و یا بیکار بودن در طی روز می تواند به اضطراب شما بیفزاید.
- علائم اضطراب خود را یادداشت کنید و گاهی به دوست صمیمی خود آنها را بازگو کنید چون گاهی مواقع گفتگو کردن با یک دوست به میزان قابل توجهی از اضطراب شما می کاهد.
-در کارهای گروهی و گروه های اجتماعی شرکت و یا بطور داوطلبانه به دیگران کمک کنید.