اندر احوالات اینترنت در ایران

در پیچ و تاب دنیای الکترونیک تاب می خوریم و تاب می خوریم، آنقدر این دولت خدمتگزار پیچ و تاب خورده است که دیگر در هم تنیده و سر کلافش را گم کرده! این روزها که همه دنیا غرق در پیشرفت …

در پیچ و تاب دنیای الکترونیک تاب می خوریم و تاب می خوریم، آنقدر این دولت خدمتگزار پیچ و تاب خورده است که دیگر در هم تنیده و سر کلافش را گم کرده! این روزها که همه دنیا غرق در پیشرفت های الکترونیک اند و زیر سونامی ارتباطات دست و پا می زنند ما اندر خم آب باریکه ای ماندیم که نمی دانیم کدا م عطش مان را با آن سیراب کنیم! اینجا مردمانش پشت دیوارهای فیلترینگ گیر افتاده اند که فیلتر شکن هم به کارش نمی آید!
در این آشفته بازار، مسوولان هم دم از خدمات الکترونیک می زنند البته فکر کنم منظورشان استفاده از تکنولوژی برق است تا اینترنت و خدمات الکترونیک! مثلا می روی کاری انجام دهی رایانه را روشن می کنند و بعد روی کاغذ کارت را آنهم نیمه کاره انجام می دهند! آخر پز عالی با جیب خالی را که همین جوری قدیمی ها نگفته اند!
امروز جامعه ما دچار کج روی افراطی و کج رفتاری برخی از مسوولانی است که خود را منجی بشریت می دانند و می خواهند با بستن چشم وگوش جوانان آنها را به زور به بهشت بفرستند! شما گر طبیبی درد خود دوا کن عزیز دل!
حکایت اینترنت حکایت آن دسته فیلم هایی است که در آنها نشان می دهد در شهری جذام می آید و همه را می کشد و ناگهان قهرمان فیلم سوار بر اسب سفید می آید و با بیماری می جنگد و همه را نجات می دهد، حالا حال و روز اینترنت ما دسته کمی از آن روزها ندارد!
آخر آقای وزیر ارتباطات بستن راه های ارتباطی که دردی را دوا نمی کند. تا کی می توانید اینترنت را در بن بست افکار بلند پروازانه خود فیلتر کنید؟ حلال شدنش دیگر چه صیغه ای است؟ تا کی ایرانیان را در پستوی دیوارهای فیلترینگ می توان نگه داشت؟ تا کی ؟
اینترنت لوله نیست که سر و ته آن را ببندیم، نکند موشی از طرف خارجی ها در آن برود و مردمان ما را مریض کند، تمدن ها پیشرفت نمی کنند تا زمانی که خود را تافته ای جدا بافته بدانیم.
پهنای باند در ایران یعنی چند تار سیم که زیر آب افتاده است و گه گاهی دشمن بر آن توطئه می کند و کوسه می فرستد تا آنها را پاره پوره کند! بعد هم یکی دو هفته ای قطعی و بعد از آن کاهش سرعت و فیلترینگ بیشتر سهم کاربران خواهد بود. باید این نوید را داد که دولت خدمتگزار اولین فاز اینترنت داخلی که همان شبکه اینترانت داخلی است را راه اندازی خواهد کرد که همان شبکه ایست که در سازمان ها و برای انجام کار اتوماسیون اداری استفاده می شود، حالا چه هزینه ای برای این شبکه داخلی باید داد خدا داند!


نویسنده : محمد سیاح