درمان سیاه برای افراد سرد مزاج

این گیاه و دانه‌های سیاه رنگ آن به‌دلیل خواص مقوی و مفیدی که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های دستگاه کلیه، دستگاه گوارش و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های …

این گیاه و دانه‌های سیاه رنگ آن به‌دلیل خواص مقوی و مفیدی که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های دستگاه کلیه، دستگاه گوارش و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن و سرطان دارد، از جمله مفیدترین و کاربردی‌ترین دانه‌های گیاهی برای افراد سرد مزاج محسوب می‌شود. دکتر سعید صانعی، مشاور گیاه درمانی شما را با برخی از نسخه‌های خانگی سیاه دانه و خواص درمانی آن آشنا می‌کند.

● کنترل عوارض جانبی شیمی‌درمانی
دانه‌های سیاه دانه و روغن گرفته شده از آن به‌دلیل خواص درمانی ویژه‌ای که دارد از جمله بهترین داروهای گیاهی و طبیعی برای بیمارانی محسوب می‌شود که به‌دلیل شیمی درمانی یا مصرف داروهای شیمیایی دچار نارسایی و اختلال در عملکرد کلیه‌ها شدند. با مصرف روغن سیاه دانه می‌توان مانع از دفع پروتئین از ادرار شد و تا حد زیادی کراتین موجود در خون را کنترل و مهار کرد. از این‌رو افرادی که در معرض شیمی درمانی قرار دارند می‌توانند با مشاوره با درمانگر طب سنتی و مصرف سیاه دانه بخشی از عوارض جانبی شیمی درمانی را بر کلیه‌های‌شان کنترل کنند.

● نسخه گیاهی برای کاهش درد زایمان
خانم‌های بارداری که در روزهای پایانی دوران بارداری قرار دارند و در انتظار تولد فرزند خود به سر می‌برند با شروع دردهای شکمی یا دردهای زایمان می‌توانند از ترکیب سیاه دانه و عسل برای کنترل درد و افزایش مقاومت و توان بدن‌شان استفاده کنند. برای تهیه این ترکیب کافی است، ۲۵ گرم از پودر الک شده سیاه دانه را با ۱۰۰ گرم عسل مخلوط کرده و سپس مقدار اندکی روغن حیوانی به آن اضافه کنید. مصرف این مخلوط علاوه برکاهش میزان درد در ناحیه شکم به افزایش توان و قوت زن هنگام زایمان کمک می‌کند.

● سیاه دانه دشمن جوش‌های زیرپوستی
درمانگران طب سنتی مصرف موضعی سیاه دانه و روغن کنجد را برای درمان جوش‌های زیرپوستی بسیار موثر می‌دانند. آن‌ها برای تهیه این ترکیب به بیماران‌شان توصیه می‌کنند، روغن کنجد و پودر سیاه دانه را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت ماسک کنند. استفاده از این ترکیب به‌مدت ۱۴-۱۰ روز به بهبود جوش‌های زیرپوستی منجر می‌شود.

● نسخه خانگی برای صورت‌های پرجوش
اگر در گروه جوان‌هایی قرار دارید که از دست جوش‌های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می‌برید می‌توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش‌ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به‌وجود می‌آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می‌کند، درمان کنید. برای تهیه این خمیر کافی است ۲ قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می‌کند تا جوش‌های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.

● نکاتی که درباره سیاه دانه باید بدانید
سیاه دانه خواص درمانی بی‌شماری دارد که در کنار برخی از گیاهان یا روغن‌های طبیعی دیگر می‌تواند تاثیرات درمانی موثر و کم نظیر در کنترل بیماری‌ها و درمان آن‌ها داشته باشد.
مخلوط پودر سیاه دانه و عسل به‌ترتیب به میزان ۲۵ و ۱۰۰ گرم و میل کردن آن هنگام سردرد به تسکین دردهای ناحیه سر و جمجمه کمک می‌کند.
افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی دائم عطسه می‌کنند می‌توانند، جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به‌مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آن‌ها کمک می‌کند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.
برخی از درمانگران طب سنتی بر این باورند، سیاه دانه جویده شده و ترکیب شده با بزاق دهان موجب درمان زگیل می‌شود.
افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته‌ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند.
مصرف سیاه دانه در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی که شیر آن‌ها برای نوزادشان کم است موثر است و به مرور موجب افزایش شیر آن‌ها می‌شود.