بایدها و نبایدهای حوله حمام

از جمله لوازم بهداشت فردی خصوصا پس از استحمام، حوله است که با برطرف کردن رطوبت پوست به نظافت کمک می‌کند ولی نکته مهم در استفاده از حوله حمام، رعایت بهداشت آن است. اگر شیوه شست‌وشوی …

از جمله لوازم بهداشت فردی خصوصا پس از استحمام، حوله است که با برطرف کردن رطوبت پوست به نظافت کمک می‌کند ولی نکته مهم در استفاده از حوله حمام، رعایت بهداشت آن است.
اگر شیوه شست‌وشوی حوله درست نباشد یا به شکل مناسبی خشک یا نگهداری نشود، می‌تواند مکان خوبی برای رشد و تکثیر میکروب‌ها باشد چرا که رطوبت عامل مناسبی برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌هاست. به عنوان نمونه در قسمت‌هایی از پوست بدن که بیشتر رطوبت دارند از جمله کشاله ران، زیربغل و بین انگشتان پا که مرطوب می‌مانند، امکان رشد این میکروارگانیسم‌ها بیشتر است.
بنابراین، خشک کردن حوله در محل مناسب از انتقال میکروب‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین هر ۲ تا ۳ روز یکبار یا هر زمان که حوله نمناک به نظر می‌رسد، قبل از اینکه بدبو شود یا در صورتی که بیمار هستید، باید حوله شست‌وشو و تعویض شود.
هر یک از افراد خانواده باید حوله جداگانه‌ای داشته باشند چون اگر به صورت اتفاقی از حوله‌ها به صورت مشترک استفاده شود در صورت عدم رعایت نکات فوق، احتمال انتقال آلودگی وجود دارد.
تجمع باکتری‌ها در محل مرطوب مانند کشاله ران یا بین انگشتان پا باعث می‌شود که چربی پوست تجزیه شود و بوی بدی از آن محل‌ها ایجاد شود. در مورد حوله حمام هم اگر میکروب و چربی پوست در حوله باقی بماند و به صورت مرتب شسته نشود و به شیوه مناسب خشک نشود رشد و تکثیر باکتری‌ها باعث ایجاد بوی بد خواهد شد.
پس از استفاده از حوله نباید آن را در گوشه‌ای پرت کرد یا داخل حمام یا محل نمناک قرار داد بلکه باید در مکان مناسبی که هوا جریان دارد و خصوصا در معرض نورخورشید، نگهداری شود.
در صورتی که از خشک‌کن هم استفاده می‌شود، باید برای خشک شدن نهایی حوله‌ها را زیر نورخورشید و در معرض جریان هوا قرار دهید. دمای آب جهت شست‌وشو برای از بین بردن میکروب‌ها بهتر است بالای ۷۵ تا ۷۷ درجه سانتی‌‌گراد باشد و در صورتی که بیمار هستید بهتر است از مواد ضدعفونی هم استفاده شود.
ترجیحا حوله‌های حمام به صورت جداگانه شست‌وشو داده شود، خصوصا اگر فرد مبتلا به عفونت قارچی یا میکروبی پوست یا زگیل است برای پیشگیری از انتقال آن به سایر افراد حوله‌ها جدا از سایر لباس‌ها شسته شود.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده
رئیس مرکز تحقیقات پوست و سالک