اول دسامبر سال ۱۹۱۸ میلادی ـ پادشاهی موزاییکی یوگسلاوی تاسیس شد

۹۳ سال پیش در روز اول دسامبر سال ۱۹۱۸ میلادی کشور پادشاهی یوگسلاوی شامل صرب ها ، کروات ها ، بوسنیاک ها و اسلوون ها رسما تاسیس شد.تاسیس این کشور پادشاهی نامتجانس و موزاییکی در …

۹۳ سال پیش در روز اول دسامبر سال ۱۹۱۸ میلادی کشور پادشاهی یوگسلاوی شامل صرب ها ، کروات ها ، بوسنیاک ها و اسلوون ها رسما تاسیس شد.تاسیس این کشور پادشاهی نامتجانس و موزاییکی در خاتمه جنگ جهانی اول ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ میلادی صورت گرفت.
صرب ها که از سال ۱۸۳۰ میلادی از قیمومیت امپراتوری عثمانی خارج شده بودند ، از این لحاظ خود را ممتاز دانسته و خواستار برتری بر دیگر اقوام بودند.
صرب ها از همان آغاز تاسیس این پادشاهی تسلط خود بر آن را برقرار می کنند.
این پادشاهی با داشتن سه مذهب ، دو خط ، چهار زبان و چند گروه قومی به همان اندازه امپراتوری های اتریش - مجارستان و عثمانی که از فروپاشی آنها به وجود آمده بود ، شکننده بود.
این واقعیت در سال ۱۹۳۴ میلادی با قتل الکساندر اول ، پادشاه یوگسلاوی کاملا آشکار شد.
این اقوام هرگز تا قبل از تاسیس پادشاهی یوگسلاوی با یکدیگر همزیستی نکرده بودند.به همین دلیل میان آنها خصومت بروز کرد.
تنها مشت آهنین ژوزف بروز تیتو بود که پس از خاتمه جنگ جهانی دوم یکپارچگی یوگسلاوی را حفظ کرد.با مرگ تیتو باردیگر خصومت ها از سرگرفته می شوند.
به این ترتیب ، در روز اول دسامبر سال ۱۹۱۸ میلادی کشور پادشاهی موزاییکی یوگسلاوی تاسیس می شود.
در پایان جنگ جهانی دوم حکومت یوگسلاوی به جمهوری سوسیالیستی به رهبری تیتو تغییر می کند.
با مرگ تیتو در روز چهارم مه سال ۱۹۸۰ میلادی ، صرب ها باردیگر مطالبات برتری جویانه خود را مطرح می کنند.
سرانجام در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی جنگ های خونینی میان اقوام مختلف یوگسلاوی درمی گیرد که عامل آن صرب ها بودند و سرانجام موزاییک یوگسلاوی ازهم فرو می پاشد.

بهرام افتخاری