درمان های خانگی برای کودک سرما خورده

از آنجا که بسیاری از محققان معتقدند عوارض مصرف داروهای سرما خوردگی در کودکان بیشتر از فواید آن است، بنابراین پزشکان باید سعی کنند در این گونه موارد داروهای کم ضرر و کمتری را …

از آنجا که بسیاری از محققان معتقدند عوارض مصرف داروهای سرما خوردگی در کودکان بیشتر از فواید آن است، بنابراین پزشکان باید سعی کنند در این گونه موارد داروهای کم ضرر و کمتری را تجویز کنند. در این زمینه محققان برای کاهش علایم و عوارض بیماری راهکارهایی ارائه داده اند که می تواند مفید باشد با رعایت این موارد که در کاهش عوارض و علایم بیماری به خصوص در کودکان زیر ۴ سال بسیار موثر است، نیاز به مصرف داروهای سرماخوردگی کاهش پیدا می کند.
محیط را مرطوب نگه دارید؛به نوشته «Readers Digest»، هوای خشک باعث مسدود شدن مجرای بینی می شود و خوابیدن و غذا خوردن را برای کودکان دشوار می کند.کودک را زیر دوش گرم یا در وان آب گرم قرار دهید. به طور منظم دمای آب را کنترل کنید و کودک را در حمام تنها نگذارید. به هنگام خواب از دستگاه مرطوب کننده بخار سرد استفاده کنید تا با ایجاد هوای مرطوب کودک خواب راحتی داشته باشد. بخار برای کودکانی که دارای علایم سرماخوردگی از جمله سرفه از نوع خروسکی هستند، موثر است.
به کودک مایعات زیاد بخورانید؛بیماری که حلق و بینی اش پر از خلط است، میلی به خوردن غذا ندارد بنابراین اگر کودک شما به خوردن غذاهای جامد علاقه زیادی نشان نمی دهد، جای نگرانی ندارد. در این شرایط میزان مصرف مایعات را افزایش دهید. به یاد داشته باشید هرچه سن کودک پایین تر باشد، احتمال تمام شدن آب بدن و ایجاد شوک در وی بیشتر می شود. بنابراین به نوزادان به محض باز شدن مجرای تنفسی وی پس از گرفتن یک دوش گرم، شیر بدهید. علایم کم آبی در کودکان شامل، خشکی دهان، بیشتر شدن میزان فرو رفتگی سر کودک، کاهش ادرار، بی قراری بیش از حد، خواب آلودگی، فرورفتگی چشم، سرد شدن دست و پا، تغییر رنگ و چروکیدگی پوست است.
مصرف یک قاشق عسل؛آیا سرفه مکرر، خواب را از کودک شما ربوده است؟ در صورتی که کودک بیشتر از یک سال دارد به وی نصف قاشق مرباخوری عسل طبیعی بدهید. خواص عسل مشابه شربت سرفه است با این تفاوت که عارضه جانبی ندارد. عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد و با بیماری مقابله می کند و درد گلو را تسکین می دهد. در صورتی که سن کودک زیر یک سال است، مصرف عسل به علت خطر بروز مسمومیت بوتولیسم توصیه نمی شود.
استعمال دخانیات را در منزل ممنوع کنید؛خطر سرماخوردگی در کودکانی که در معرض استنشاق دود سیگار دیگران قرار دارند بیشتر است و احتمال سرفه و عفونت گوش در آن ها بیشتر می شود.از طرفی احتمال دچار شدن کودکان زیر ۲ سال به ذات الریه و برونشیت نیز بالاست. دود سیگار باعث غلیظ شدن خلط، قرار گرفتن کودک بیمار در معرض دود، باعث طولانی تر شدن زمان بیماری خواهد شد.
بالا بردن سر تخت کودک؛در صورتی که کودک زیاد غلت نمی خورد، سرتخت وی را کمی بالاتر ببرید. این کار باعث تخلیه خلط از سینوزیت ها می شود. کافی است چند کتاب زیر پایه تخت کودک قرار دهید.
تب او را پایین بیاورید:تب یکی از علایم بیماری است و خود بیماری محسوب نمی شود.سرماخوردگی کودک زمانی از بین می رود که سیستم ایمنی بدن، ویروس مشکل زا را از بدن خارج کند.پاشویه و یا استحمام با آب ولرم (نه سرد) باعث کاهش دمای بدن کودک می شود.
عفونت گوش را با حرارت التیام دهید:کشیدن گوش، تب و بی قراری بیش ازحد، علایم اصلی عفونت گوش است. به این معنی که خلط از مجرای بینی وارد مجرای گوش می شود و روی پرده گوش فشار وارد می کند در نتیجه کودک احساس درد می کند، در صورت مشکوک بودن به عفونت گوش، به متخصص اطفال مراجعه کنید.بیشتر پزشکان، برای از بین بردن عفونت گوش کودکان زیر ۲ سال آنتی بیوتیک تجویز می کنند. اما کودکان بزرگ تر خود به خود بهبود پیدا می کنند.قرار دادن حوله داغ روی گوش در کاهش درد موثر است.
ماساژ با پماد ویکس؛مقداری ویکس روی سینه، گلو و پشت کودک بمالید، منتول، کافور و روغن اوکالیپتوس موجود در آن گرفتگی بینی و سینه را هنگام شب برطرف می کند. توجه داشته باشید، ویکس را نباید بالای لب بمالید، زیرا بوی آن بسیار تند است و باعث ناراحتی کودک می شود. برخی از فرمول های ویکس فقط برای کودکان بالای ۲ سال توصیه شده است، بنابراین به برچسب آن دقت کنید.
نوشیدنی های گرم؛مصرف شیر گرم، چای با عسل و لیمو و آب سیب ولرم باعث التیام یافتن درد گلو می شود.
مکش بینی شبیه قطره چکان؛چون کودک قادر نیست بینی خود را خالی کند لازم است تا زمانی که این کار را یاد بگیرد برای آن ها از مکش بینی استفاده کنید. پس از چکاندن چند قطره آب مقطر از مکش بینی استفاده کنید. تنها خلطی را که می توانید ببینید بیرون بیاورید و سعی نکنید دستگاه را به عمق بینی فرو ببرید.
زمان تماس با پزشک؛در کودکان زیر ۶ ماه که دارای علایم تب و تنفس سنگین هستند مراجعه فوری به پزشک ضروری است. کودکان بین ۶ ماه تا ۲ سال نیز در صورت پایین نیامدن تبشان در عرض ۴۸ ساعت به اقدامات پزشکی نیاز دارند. علایم دیگر که بیشتر از علایم یک سرماخوردگی معمولی است عبارت است از بی حالی، سختی در نفس کشیدن، گوش درد، کبود شدن لب و انگشتان که نشانه نرسیدن اکسیژن کافی است.

مترجم: علیرضا